Penyanyi As'ad Motawh tampil menafikan dakwaan segelintir pihak yang mendakwanya pernah mengeluarkan kenyataan berbunyi ‘awak tidak perlu pergi ke sekolah’.

BERITA TRENDING: As'ad Motawh Kenang Zaman Susah Sebelum Jadi Artis, Duit Poket Ada RM5, Sabun Tangan Gantikan…

Jelas As'ad, maksud sebenar yang ingin disampaikan secara peribadinya dia lebih memilih untuk pembelajaran secara homeschooling berbanding ke sekolah harian biasa.

"Saya tidak pernah berkata ‘awak tidak perlu pergi ke sekolah’. Ayat saya adalah ‘saya bukan seorang manusia yang suka ke sekolah dan saya anggap itu adalah membuang masa’.

"Kenapa saya rasa itu membuang masa? Kerana saya rasa saya ada rezeki untuk menjadi penyanyi dan ada rezeki untuk guna cara ‘homeschooling’.

"Kalau ‘homeschooling’ saya hanya perlu ke sekolah biasa selama 6 jam sehari, sebanyak dua kali seminggu.

"Dalam tempoh itu, saya belajar macam-macam ilmu sejak tingkatan 4 dan 5. Kemudian selepas saya tamat sekolah, sebenarnya saya boleh berbuat demikian (‘homeschooling’) sejak daripada awal lagi.

"Jadi dengan ‘homeschooling’, boleh jimat banyak masa dan saya boleh buat sesuatu perkara lain yang juga boleh mendatangkan manfaat lain buat saya," ujarnya dalam satu sesi podcast terbaharu bersama The Salesman Talk.

PILIHAN PEMBACA: "Jujurnya Saya Tak Solat Dahulu... Saya Budak Nakal" - As'ad Motawh

@thesalesmentalk

Pandangan peribadi As'ad tentang sekolah.

♬ Romantic - ADTurnUp

Tambah As'ad, dia akan memilih cara homeschooling seandainya diberikan peluang untuk belajar dengan cara sedemikian.

"Saya secara peribadi merasakan sejak darjah 1 hingga tingkatan 5, itu adalah satu tempoh yang sangat lama. Jadi sebenarnya boleh dipendekkan sebagai salah satu solusi.

"Memendekkan tempoh itu pula membuka peluang saya ke sesuatu perkara," tegasnya.

Terdahulu, kenyataan As'ad menerusi satu siaran podcast tentang pilihan untuk bersekolah mencetuskan pelbagai reaksi warganet.

Dakwa netizen, As'ad berpendapat bersekolah adalah perkara yang membuang masa dan apa yang dipelajari tiada kaitan dengan apa yang dilakukan sekarang.