Video dua ekor biawak bersaiz hampir menyamai komodo dewasa ditemui merangkak dalam paip kumbahan di Bangkok, tular di media sosial sehingga mencetuskan kebimbangan keselamatan orang awam di ibu negara Thailand itu.

Video pertama muncul di TikTok pada 27 Mei lalu yang menyaksikan dua biawak itu masing-masing berukuran 1.5 meter panjang sedang memanjat memasuki saluran paip berhampiran sungai di tengah-tengah Bangkok.

Dalam rakaman video itu, kelihatan seekor biawak sudah memasukkan separuh badan ke dalam paip, manakala seekor lagi sedang menunggu giliran di tepi sungai.

Video itu diambil pengguna TikTiok Mylittledaisyy telah ditonton lebih 4 juta kali dan kemudian disiarkan semula oleh pemuzik Darrell Craig Harris pada 12 Jun lalu.

@bangkokpost.official A video clip from TikTok user Mylittledaisayyy captures two large monitor lizards attempting to squeeze into a drainage pipe in a canal in Bangkok. The sight has amused social media users, with some jokingly suggesting this might be the reason for clogged drains in the city. #thailand #monitorlizard #ตัวเงินตัวทอง #สวนสัตว์tiktok #สวนสัตว์tiktok #สัตว์โลกน่ารัก #ข่าวtiktok #ข่าวtiktoknews #เทรนด์วันนี้มาแรง #เทรนด์วันนี้ ♬ original sound - Bangkok Post

Penemuan reptilia seperti biawak atau adalah perkara biasa di Bangkok di mana kebiasaannya ia ditemui secara berkumpulan berhampiran sungai di sekitar ibu negara itu.

Reptilia dikatakan gemar memburu tikus, ular dan katak serta memakan sisa makanan atau bangkai yang bersembunyi atau keluar dari paip kumbahan berhampiran sungai dan parit. - Agensi

BERITA TRENDING: [VIDEO] Roti Canai Seller In N. Sembilan Created A Dish That Will Make You Squirm: 'Roti Telur Biawak'

BERITA TRENDING: Tak Tahan Asyik Kena Marah Dengan Mentua, Wanita Ini Guna Racun Biawak Untuk...

BERITA TRENDING: Kejamnya Terhadap Binatang, Monyet & Biawak Dipanah! Animal Malaysia Tawar Ganjaran

BERITA TRENDING: Tak Jadi Tutup! Tapi Kalau Nak Lihat Biawak Di Pulau Komodo, Anda Harus Bayar Sehingga...

BERITA TRENDING: “Saya Muat Naik Foto Biawak Panjat Menara KL Sebab Saya Sunyi” – Ismail Izzani