Wanita yang ditahan kerana memotong zakar kekasihnya yang curang pada Februari lalu dibebaskan oleh Mahkamah Daerah Sibolga, Sumatera Utara, Indonesia semalam.

Memetik laporan detikSumat, sungguhpun wanita bernama Adi Siska itu terbukti bersalah, hakim berpendapat kesalahan yang dilakukannya bukan satu jenayah.

Hakim menyatakan Siska memang terbukti melakukan penganiayaan serius seperti yang tertera dalam pendakwaan utama Pendakwa Raya (JPU) iaitu Perkara 351 Perenggan 2 Kanun Jenayah. Bagaimanapun, hakim berpendapat bahawa ini bukan satu jenayah.

“Mengisytiharkan bahawa defendan Adi Siska Telaumbanua yang disebutkan di atas telah terbukti melakukan tindakan yang didakwa dalam dakwaan utama, tetapi ini bukan jenayah,” jelas hakim.

Berdasarkan keputusan ini, panel hakim memohon agar Siska segera dibebaskan daripada tahanan.

"Memerintahkan defendan dibebaskan daripada tahanan serta-merta selepas keputusan ini diumumkan. Mengembalikan hak defendan dari segi kemampuan, kedudukan, maruah dan nilainya," jelasnya.

Bagaimanapun, keputusan yang dijatuhkan panel hakim berbeza dengan tuntutan pendakwa raya. Sebelum ini, pendakwa raya menuntut Siska dijatuhi hukuman penjara 3 tahun 6 bulan.

Dalam pertuduhannya, pihak pendakwaan mendakwa Siska dengan Perkara 351 Perenggan 2 Kanun Jenayah seperti dalam dakwaan utama.

“Mengisytiharkan bahawa defendan Siska Telaumbanua telah dibuktikan secara sah dan meyakinkan bersalah melakukan jenayah penganiayaan yang mengakibatkan kecederaan parah seperti yang dinyatakan dalam pertuduhan utama Perkara 351 Perenggan 2 Kanun Jenayah,” katanya.

Sumber: detikSamut

BACA: Pemuda Kerat Zakar Sendiri, Simpan Dalam Balang​