Laman Utama

Stadium Kanjuruhan Yang Korbankan 133 Nyawa Akan Dirobohkan

Maliah Surip
19/10/2022
12:50 MYT
Stadium Kanjuruhan yang telah menjadi pemberitaan seluruh dunia selepas membabitkan kematian 133 orang baru baru ini akan dirobohkan.
Stadium yang terletak di Malang, Jawa Timur itu akan dirobohkan atas arahan Presiden Indonesia, Joko Widodo yang telah menyampaikan impian itu kepada Presiden FIFA, Gianni Infantino lapor CNNIndonesia.
Jokowi mengatakan pemerintah akan membangun semula stadium tersebut.
“Kita akan runtuhkan Stadium Kanjuruhan di Malang dan bangunkan yang baharu mengikut standard FIFA yang sesuai,” kata Jokowi di Istana Kepresidenan Jakarta.
Ketua republik tersebut juga berkata Stadium Kanjuruhan yang baru akan menjadi contoh standard stadium yang baik. Keselamatan penonton dan pemain dalam stadium itu akan terjamin.
Sebelumnya, tragedi Kanjuruhan telah mengorbankan seramai 133 orang penonton selepas pertandingan Arema FC melawan Persebaya Surabaya pada 1 Oktober selepas pasukan tuan rumah iaitu Arema FC tewas.
Semburan gas yang dari pihak polis didakwa sebagai punca utama kematian, yang kebanyakannya kerana kekurangan oksigen dan mengalami pedih mata.
Topic Berkaitan
Must-Watch Video
Sukan

Sukan Olimpik Paris 2024: Senarai Atlet Malaysia, Jadual, dan Info Siaran Langsung (Live Streaming)

gempak
26/07/2024
10:06 MYT
Sukan Olimpik Paris 2024: Senarai Atlet Malaysia, Jadual, dan Info Siaran Langsung (Live Streaming). Malaysia akan menyertai temasya Sukan Olimpik Paris 2024
Terkini

Netizen Terharu Lihat Pelajar Universiti Ini Beri Sepotong Kek Kepada Pekerja Restoran Mamak

gempak
26/07/2024
06:55 MYT
Beberapa pelajar dari sebuah universiti meraih perhatian netizen apabila rakaman yang memperlihatkan mereka memberi sepotong kek kepada seorang pekerja kedai makan yang sering mereka kunjungi viral di media sosial.
Viral

Ibu Arwah Zulfarhan Akui Pernah Tak Restu Anak Masuk UPNM

gempak
26/07/2024
03:55 MYT
“Dia selalu dekat dengan kami sekeluarga,” begitulah keluhan ibu kepada arwah Zulfarhan, yang menyatakan dirinya pernah tidak merestui anak lelakinya itu untuk melanjutkan pelajaran di Universiti Pertahanan Nasional Malaysia (UPNM).
Berita

Gara-Gara Beri Anjing Makan Berlebihan Sehingga Mati, Wanita Dihukum Penjara Dua Bulan

gempak
25/07/2024
21:55 MYT
Mahkamah di New Zealand menjatuhkan hukuman penjara dua bulan ke atas seorang wanita kerana memberi makan anjing peliharaannya secara berlebihan sehingga mati, lapor News Straits Times.
Berita

Konsep Moden & Santai, Perkampungan Sukan Olimpik Paris 2024 Tampil Kelainan

gempak
25/07/2024
08:25 MYT
Perkampungan Sukan Olimpik Paris 2024 menampilkan kelainan dan keunikan tersendiri menerusi konsep rekaan mesra atlet.