Aktor Nicholas Saputra memang menjadi bintang kesayangan peminat filem Indonesia. Sikapnya yang merendah diri dan jauh diterpa gosip membuatkan saham pemain Rangga dalam filem Ada Apa Dengan Cinta ini sentiasa tinggi.

Terkini, Nicholas menjadi treding di Twitter Republik tersebut gara gara seorang peminat menceritakan kisah pelakon itu yang menolak menggunakan 'passport' selebriti untuk memotong barisan bagi mendapatkan suntikan vaksin Covid 19.

Seorang pengguna akaun media sosial dengan nama @Teh_L menceritakan tentang sikap baik dan timbang rasa Nicholas. Kejadian tersebut terjadi pada Isnin lalu sewaktu dia beratur untuk menerima suntikan vaksin yang berlokasi di Istana Negara, Jakarta.

Menurutnya, terdapat dua checkpoint sebelum mereka mendapatkan suntikan vaksin. Checkpoint atau barisan pertama adalah untuk mengisi data diri manakala barisan kedua bagi menjalani beberapa ujian kesihatan termasuk darah.

"Saya sangat salute dengan @nicholassaputra. Walaupun ramai petugas yang memanggilnya untuk memberi laluan pintas potong barisan atau ke checkpoint 2, dia tetap setia beratur dengan kami, rakyat biasa.

"Bahkan dia sempat menegur petugas yang menahan saya untuk pergi ke meja 2 dengan mengatakan: 'Ibu, ini sudah 2 kali 'dipotong' barisan'. Kata katanya buat saya makin semangat," tulis akaun tersebut.



Sebaik cerita itu dikongsikan, netizen pun beramai ramai memuja sikap Nicholas.

Malah salah seorang pengguna media sosial, @Hangyulpadamu menyifatkan pemenang pelbagai anugerah berprestij ini sebagai national treasure Indonesia.

"Nicholas Saputra adalah harta karun nasional kami. Buktikan bahawa saya salah," tulisnya.



CNNIndonesia juga melaporkan suntikan vaksin COVID 19 untuk pekerja kreatif seperti pelaku seni sudah dimulai sejak 17 April lalu.

Selain Nicholas, antara selebriti yang sudah mendapatkan suntikan vaksin termasuklah Armand Maulana, Isyana, Bimbim Slank, Widi Mulia Sunarya dan Ayu Utami.