WhatsApp boleh dikatakan sebagai aplikasi utama untuk berkomunikasi ketika ini. Agak hairan jika seseorang itu tiada aplikasi tersebut.

Namun, dalam pada kita leka menggunakan aplikasi berkenaan, pengguna kini dinasihatkan supaya lebih berhati-hati khususnya ketika menggunakan fungsi Graphics Interchange Format atau lebih dikenalii sebagai GIF.

Menurut laporan CNN Business, terdapat individu tidak bertanggungjawab sedang menghasilkan keadah pencurian data menerusi GIF.

Caranya apabila seseorang itu menghantar GIF yang terjejas, maka data individu yang membuka GIF tersebut akan dapat diakses.

Difahamkan, penggodam akan memperoleh segala fail yang terkandung dalam telefon pintar termasuklah maklumat pada mesej terdahulu.

Aplikasi WhatsApp merupakan salah satu aplikasi terpenting yang perlu ada dalam setiap telefon pintar pada masa sekarang ini. Aplikasi ini dapat memudahkan orang ramai berhubung tanpa dikenakan sebarang bayaran. Tetapi disetiap kebaikan pasti akan ada keburukannya.

Setakat ini, pengguna yang berisiko tinggi terdedah dengan ancaman tersebut adalah mereka yang menggunakan telefon pintar dikuasakan Android 8.1 dan Android 9.

Walaupun begitu kesemua pengguna dinasihatkan supaya mengemas kini perisian kepada paling terbaru bagi mengelak isu ini terjadi.

Sebagai langkah berjaga-jaga elakkan terus penggunaan GIF sehinggalah ancaman ini diselesaikan oleh pihak WhatsApp.

Sumber: CNN Business