Ahli perniagaan Asyraf Khalid akhirnya tampil membuat penjelasan panjang lebar mengenai tuduhan terhadap diri dan isterinya Tya Ariffin yang didakwa bersikap kurang adab dan berlagak alim oleh seorang pengguna media sosial.

Asyraf yang juga anak tiri kepada penyanyi tersohor negara, Datuk Sri Siti Nurhaliza menafikan semua dakwaan itu dan menganggap ia tuduhan yang tidak berasas.

"Hari ni saya dapat banyak pangilan dari media berkenanan 1 tweet dari this annoynymous account yg mendakwa saya rude terhadap staff hotel seluruh Malaysia. Dia juga dakwa saya ni propa & acah2 baik di social media.

"Pertama sekali, bagi saya ini adalah tuduhan yang tak berasas. Kita berada dalam dunia business, jadi kita pun tak boleh nak jangka apa tuduhan yang tak berasas dari pesaing atau sesiapa.

"Kemana- mana saya pergi, saya cuba sebaik mungkin untuk baik dengan semua orang. Tak pernah lagi sekali pun, orang nak ambil gambar, atau ajak sembang, saya tak layan.

"In fact, siapa yang kenal saya, tahu saya memang suka sembang & saya layan setiap golongan masyarakat dengan hormat," jelasnya.

Asyraf menjelaskan perkara berkenaan dalam sebuah video yang dimuat naik di akaun Instagram miliknya.

BACA: Dituduh Acah-Acah Alim, Kurang Beradab Dengan Pekerja Hotel, Asyraf Kahlid Jawab Dakwaan Netizen

Tambah Asyraf dia juga manusia biasa, jadi mungkin ada hari dia tiada dalam emosi yang baik.

"Saya bukan lah maksum, mungkin ada pernah saya terkasar bahasa, tapi bagi saya, its normal. Some days, we have good days, some days, not so good.

"Saya pun masih normal, tak mungkin saya akan marah kalau tak ada apa-apa sebab," katanya.

Walau bagaimanapun, Asyraf meminta maaf kepada sesiapa yang pernah terguris hati dengan perilakunya tanpa dia sedar.

"Jadi kalau saya pernah terkurang ajar, atau terkasar bahasa dengan sesiapa sahaja, saya mintak maaf.

"Saya pun tak seronok bila benda macam ni keluar kerana itu akan mewujudkan percepsi buruk terhadap saya.

"Kalau ada yang pernah terjumpa saya, korang boleh menilai sendiri macam mana saya yang sebenar. Jangan segan nak
tegur saya, insya-Allah saya akan layan semua orang baik-baik," ujarnya.

Kelmarin, tiada angin tiada ribut, nama Asyraf Khalid dan isterinya, Tya Arifin tiba-tiba disebut netizen sebagai pasangan suami isteri yang kurang adab.

Menerusi ciapan yang dihantar oleh seorang pengguna Twitter, Asyraf dan isterinya didakwa sering 'propa' dan berlagak alim, bertentangan dengan sikap mereka yang sebenar.