Laman Utama

Tergamaknya, Ibu Usia 60 Tahun Dipenjara Sebab Terima Bungkusan Dadah Dari Anak

Maliah Surip
02/08/2023
13:52 MYT
Seorang warga emas berusia 60 tahun menjadi tajuk pemberitaan media massa Indonesia apabila dijatuhi hukuman penjara selama lima tahun atas kesalahan dadah.
Apa yang membuat berita itu menjadi perhatian masyarakat adalah wanita yang juga seorang ibu bernama Asfiyatun tersebut seperti diperdaya oleh anak sendiri bernama Santoso yang sedang berada di dalam penjara.
Menurut kronologi kes, Asfiyatun telah menerima bungkusan yang dikirim ke rumah oleh anaknya yang sedang menjalani hukuman kerana kes dadah di sebuah penjara di Semarang.
Tanpa dia ketahui, bungkusan tersebut berisi dadah jenis ganja dengan berat 17 kilogram. Sang anak derhaka menjadikan ibu dan rumahnya sebagai markas jual beli dadah meskipun dirinya berada di dalam penjara.
Ibunya menjadi orang tengah yang akan menyerahkan bungkusan yang diterima kepada orang yang telah berjanji membeli dadah tersebut lapor Kompas.com.
Nasib tidak baik, polis telah menyerbu kediaman Asfiyatun di Kelurahan Pegirikan, Kecamatan Semampir, Surabaya, Jawa Timur selepas mendapat maklumat mengenai markas jual beli dadah tersebut.
Polis kemudian menemui beberapa alat termasuk timbang dan dadah seberat 17 kilogram tersebut.
Kepada polis dan mahkamah, Asfiyatun mengaku tidak pernah tahu apa itu ganja. Dia hanya seorang ibu yang menjual makanan goreng di kampungnya.
Asfiyatun juga menangis sebaik hukuman penjara lima tahun dijatuhkan terhadapnya. Dengan tegas dia mengatakan tidak tahu telah menerima ganja serta kecewa dan berasa telah dianiaya oleh anak sendiri.
Topic Berkaitan
Must-Watch Video
Hiburan

Dayang Areeda Cuak Lakonkan Babak Nasi Kangkang Untuk Jerat Aliff Aziz - "Saya Risau Pandangan Masyarakat"

gempak
26/07/2024
13:55 MYT
Sepotong video yang memaparkan babak pelakon Dayang Areeda cuba menjerat Aliff Aziz dengan menggunakan ilmu sihir nasi kangkang mencuri perhatian ramai di media sosial.
Berita

“Mana Suhakam Ketika Anak Saya Dibunuh?” - Ibu Bapa Zulfarhan

gempak
26/07/2024
09:29 MYT
Bapa kepada arwah Zulfarhan, Zulkarnain Idros, 60, meluahkan rasa tidak puas hati terhadap Suruhanjaya Hak Asasi Manusia (Suhakam) berkaitan kenyataan yang membantah hukuman gantung sampai mati yang dijatuhkan terhadap enam bekas pelajar Universiti Pertahanan Nasional Malaysia (UPNM) kerana membunuh anaknya.
Terkini

Netizen Terharu Lihat Pelajar Universiti Ini Beri Sepotong Kek Kepada Pekerja Restoran Mamak

gempak
26/07/2024
06:55 MYT
Beberapa pelajar dari sebuah universiti meraih perhatian netizen apabila rakaman yang memperlihatkan mereka memberi sepotong kek kepada seorang pekerja kedai makan yang sering mereka kunjungi viral di media sosial.
Viral

Ibu Arwah Zulfarhan Akui Pernah Tak Restu Anak Masuk UPNM

gempak
26/07/2024
03:55 MYT
“Dia selalu dekat dengan kami sekeluarga,” begitulah keluhan ibu kepada arwah Zulfarhan, yang menyatakan dirinya pernah tidak merestui anak lelakinya itu untuk melanjutkan pelajaran di Universiti Pertahanan Nasional Malaysia (UPNM).
Berita

Sebutan Semula Kes Ibu Bapa Zayn Rayyan Pada 18 September

gempak
26/07/2024
03:12 MYT
Mahkamah Sesyen Petaling Jaya menetapkan 18 September ini sebagai tarikh baharu sebutan semula kes terhadap ibu bapa Zayn Rayyan Abdul Matiin yang didakwa mengabaikan kana-kanak austisme iru, Disember lalu.