,
Viral

Tular Vape Bentuk Seperti Pen Marker & Gam Uhu Dijual Kepada Pelajar … Ibu Bapa & Guru Diminta Pantau!

Khairil Khusyairi
04/10/2024
18:55 MYT
Tular di media sosial kini mengenai vape dikeluarkan dalam bentuk alat tulis seperti marker pen yang ditemui dalam kalangan pelajar.

Vape Bentuk Alat Tulis

Menerusi perkongsian di platform X, laman advokasi kesihatan Public Health Malaysia (PHM) berkongsi mengenai lambakan bentuk vape yang menggelirukan pengguna yang dijual berleluasa di pasaran.
Antara reka bentuk vape yang dijual adalah seperti marker pen dan gam popular.
Sebubungan dengan itu, PHM meminta ibu bapa dan guru memantau rekaan rokok elektronik tersebut yang dijual kepada anak muda terutama pelajar.

“Mohon ibu bapa dan guru guru tolong alert dengan design v*pe.

“Sekali pandang memang nampak macam pen marker dan gam uhu. Rekabentuk pensil 2B pun ada,” tulisnya dalam satu perkongsian.
Menjengah ke ruangan balas, rata-rata pengguna media sosial menggesa pihak berkuasa mengambil tindakan proaktif bagi mengekang penjualan vape tersebut sekali gus membanteras budaya kurang sihat terhadap pelajar terumatanya.
Sebelum ini, media melaporkan vape atau rokok elektronik yang menyerupai alat permainan kanak-kanak bebas dijual di pasaran sehingga mengundang kebimbangan ramai.
Topic Berkaitan
Must-Watch Video
Hiburan

“Janganlah Sesuka Hati Pegang Anak Orang, Minta Izin Dulu” – Erra Fazira

gempak
14/09/2024
06:55 MYT
Pelakon dan pengacara jelita, Erra Fazira meluahkan rasa kurang senang apabila timbul isu berkaitan kanak-kanak menjadi mangsa amang seksual fizikal seperti yang tular baru-baru ini.
Hiburan

Syamsul Yusof Kembali Kepada Pangkuan Ibu Bapa

gempak
11/09/2024
15:45 MYT
Pengarah dan pelakon terkenal, Syamsul Yusof akhirnya kembali ke pangkuan keluarganya.
Hiburan

Da’i Syed Tidur Jam 7 Sebab Jaga Anak, Kongsi Pengalaman Tanam Uri - “Jaga Nour Punya Fasal”

gempak
18/08/2024
00:55 MYT
Umum mengetahui isteri kepada pendakwah bebas dan selebriti Da’i Syed iaitu pengacara Hana Ismail telah selamat melahirkan cahaya mata pertama mereka pada Rabu.
Berita

Nama Zayn Rayyan Dipinda Kepada Zayn Rayyan Zaim Ikhwan

gempak
26/07/2024
05:25 MYT
Mahkamah Sesyen Petaling Jaya pada Jumaat dimaklumkan nama kanak-kanak austisme, Zayn Rayyan Abdul Matiin yang mati dibunuh pada Disember lalu telah ditukar kepada Zayn Rayyan Zaim Ikhwan.
Berita

Ibu Bapa Albertine Leo Tidak Kenal Mana-Mana Suspek Culik, Polis Masih Teruskan Siasatan!

gempak
25/07/2024
10:25 MYT
Ibu bapa kepada Albertine Leo Jia Hui, 6, tidak mempunyai sebarang hubungan dengan kelima-lima suspek yang direman bagi membantu siasatan kes penculikan kanak-kanak itu.
BorakSeeni