,
Terkini

“Umur 7 Tahun Ke Atas Dah Boleh Minum” - Seriaunya Produk Supplemen Pemutih Kulit Sasar Pelajar Sekolah

Umirah Halim
15/03/2024
00:00 MYT
Sepotong video yang memaparkan seorang individu mempromosikan produk minuman tambahan untuk memutihkan kulit wajah tular baru-baru ini
Menerusi video yang dipaparkan di platform TikTok, seorang individu itu secara terang-terangan menjelaskan kepada awam bahawa produk suplemennya itu boleh diamalkan seawal usia 7 tahun.
"Mula dari umur berapa sesuai minum", soal seorang netizen.
"7 Tahun ke atas dah boleh minum, tiada collagen dan gula tambahan," balas individu tersebut.
Susulan itu, timbul kerisauan dalam kalangan netizen yang rata-rata mempersoalkan tindakan individu tersebut yang bertindak mensasarkan 'budak sekolah' yang mudah terpedaya sebagai target market.
"Kenapa nak target budak-budak?
"Tengok kat review dan komen ramai kids bagi feedback, taktahu ke suplemen begini boleh bagi kesan dalam masa jangka panjang.
"Bahaya nya mendedahkan supplement macam ni pada kanak kanak umur bawah 12 tahun, waktu umur kecil tak perlu lagi supplement macam ni," tulis beberapa netizen.
Dalam pada itu, ada juga yang berkongsi pengalaman dimana keluarga terdekat meminta untuk membeli suplemen sebegini meskipun usia mereka masih muda.
"Patutlah younger cousin saya merayu dekat mak dia mintak nak beli suplemen pemutihan kulit ni.
"Sejak 2 menjak ni kalau bawa adik pergi mall atau kedai, mesti dia stop sekejap kat kedai-kedai jamu. Ingatkan dia nak beli tiger balm atau susu kambing . Rupanya duk usha balang-balang collagen and sabun-sabun pemutih tu. katanya selalu lalu kat TikTok and kawan2-kawan dia pakat pakai tu. Sumpah gila.
"Sebab ni lah anak saudara saya yang 14 tahun sibuk nak putih padahal dia cantik je tanned skin and elok takde jerawat apa pun. Mak dia kerja kat hospital unit cuci darah sebab buah pinggang rosak silap-silap jumpa anak sendiri nanti," kongsi beberapa netizen.
Setakat artikel ini ditulis, hantaran itu telah menerima sebanyak 300 ribu tontonan di Platform X.

Berita Trending: Tak Datang Sebutan Pertama Kes Cerai, Aliff Aziz Tak Tipu Sibuk Jalani…

Berita Trending: JAWI Tak Akan Lengahkan Siasatan Kes Khalwat Aliff Aziz, Ruhainies
Topic Berkaitan
Must-Watch Video
Terkini

Pemandu Bas Rakam Video Murid Sekolah Direman Lima Hari

gempak
06/09/2024
05:55 MYT
Pemandu bas dipercayai memuatnaik rakaman video penumpang bas dipercayai pelajar sekolah rendah sebagai orang yang disukainya atau 'crush' dan 'kesayangan', direman lima hari bermula hari ini.
Terkini

Rakam Video Pelajar Perempuan, Pemandu Bas Atau 'Abang Bunga' DiCekup Polis

gempak
06/09/2024
03:02 MYT
Pemandu bas sekolah berusia 24 tahun yang memuatnaik rakaman video penumpang murid sekolah rendah ditahan di Simpang Renggam, awal pagi tadi.
Viral

Budak Lelaki Guna Besen Ulang-Alik Ke Sekolah Jentik Hati Netizen - "Kasihannya, Tolonglah Mereka..."

gempak
03/09/2024
13:38 MYT
Kecekalan seorang budak lelaki ke sekolah dengan menaiki sebiji besen mengundang pelbagai reaksi netizen, ada yang menguji kesungguhan dan semangat kanak-kanak lelaki berkenaan.
Viral

Sadis! Tercucuk Sampai Anak Tekak, Pelajar Sekolah Dipaksa Makan Roti Berduri

gempak
02/09/2024
18:55 MYT
Tular di media sosial baru-baru ini apabila seorang pelajar sekolah Indonesia dilaporkan terpaksa mendapatkan rawatan di hospital setelah dipaksa makan roti yang dipenuhi duri.
Hiburan

Pecahkan Rekod Larian 100 Meter, Anak Rita Rudaini Dipuji Cemerlang - "Hebat! Main Bola Pandai, Belajar Pun Bijak"

gempak
21/08/2024
09:25 MYT
Jika baru-baru ini meraih keputusan cemerlang dalam peperiksaan, anak kepada pelakon, Rita Rudaini, Airit Rayyan Rizqin, sekali lagi mencuri perhatian apabila dirinya berjaya memecahkan rekod larian 100 meter dengan catatan masa 11.44 saat.