Pelakon dan penyanyi, Vanessa Hudgens mengakui pernah terserempak dengan hantu sejak beberapa tahun kebelakangan ini.

Aktres yang popular menerusi filem muzikal High School Musical itu berkata, dia terpaksa menerima hakikat yang dia sering mendengar serta melihat hal-hal ghaib.

“Saya menerima hakikat yang saya sering lihat dan dengar sesuatu. Memang hal-hal ghaib ini menakutkan, tetapi bagi saya, ia merupakan satu anugerah, satu kebolehan. Jadi, saya cenderung ke arah itu,” katanya.

Vanessa bercerita mengenai kebolehan uniknya menerusi program bual bicara The Kelly Clarkson Show.

Dalam pada itu, Vanessa turut berkongsi kisah awal ketika dia mula-mula mengalami situasi paranormal sewaktu dia masih kecil.

“Saya masih ingat ketika hendak bersiap-siap ke sekolah, waktu berusia lapan. Di sekitar saya ada satu mainan berbentuk itik yang mempunyai tali.

“Ketika saya berjalan, permainan itu turut berjalan mengikuti saya,” katanya.

Bekas bintang Disney Channel itu mendedahkan yang dia juga turut melakukan aktiviti penyiasatan paranormal pertamanya baru-baru ini sambil memberitahu alat kegemarannya adalah ’kotak roh’ yang menganalisa frekuensi radio dengan cepat.

“Ada sesuatu tentang aliran elektrik yang membolehkan roh berkomunikasi melaluinya.

Mengimbau kembali pada Mac 2011, Vanessa pernah memberitahu majalah People yang dia didatangi roh ketika dia sedang menjalani penggambaran filem Journey: The Mysterious Island di North Carolina.

“North Wilmington merupakan salah satu tempat tertua, dan keras di Amerika Utara.

“Saya mengejar hantu itu sekitar 10 minit dan saya rasa seram sejuk lalu meninggalkan lokasi berkenaan. Saya rasa hantu itu kehilangan suaminya ketika peperangan dan dia menanti suami untuk kembali kepadanya. Saya dapat agak, ia tentu itu roh seorang wanita,” katanya.