,
Laman Utama

[VIDEO] Influencer Terkejut Pemuda India Terus Buka Kasut Bila Cabar Mengaji Al-Quran! Bila Ditanya, Rupanya…

Syafiqah Jalal
20/04/2023
09:57 MYT
Pempengaruh, Qawiyaro atau mesra dengan panggilan Qawi terkejut apabila buat pertama kalinya bertemu dengan seorang pemuda Islam yang secara tiba-tiba membuka kasut selepas sahaja diberikan Al-Quran.
Menerusi cabaran program HypeHafiz episod kedua, Qawi seperti biasa mencabar orang awam di jalanan yang kali ini sekitar Sogo Kuala Lumpur untuk ‘tebuk’ dia mengaji secara rawak di mana-mana muka surat dalam Al-Quran.
Dalam episod kali ini, Qawi bertemu dengan seorang pemuda dari negara India. Pemuda itu disuruh mencabar Qawi untuk membaca mana-aman ayat dalam Al-Quran kemudian disambung oleh Qawi. Jika tak berjaya dia akan memberikan wang tunai bernilai RM50 kepada pemuda itu.
Namun apa yang mengejutkan caranya membuka kasut itu adalah salah satu budaya di India dalam menghormati Al-Quran.
“Saya buka kasut sebab saya pegang Al-Quran, kerana kami sudah diajar cara untuk menghormati Quran di sana (negaranya) seperti mana kita menghormati Allah swt,” jawabnya.
Bagaimana pun seperti biasa Qawi berjaya menyambungkan ayat Al-Quran yang dibaca dan tidak perlu mengeluarkan wang seperti yang dijanji.
Qawi yang kagum dengan cara pemuda India itu memberitahu budaya hormat kepada Al-Quran adalah berbeza untuk seluruh umat sedunia dan ianya sangat indah.
Dalam episod dua ini Qawi berjumpa dengan ramai yang sudi menyahut cabarannya iaitu selain rakyat Malaysia, terdapat juga warga Somalia, India, Morocco dan ramai lagi.
Menerusi cabaran HypeHafiz ini, Qawi akan cabar orang ramai pula untuk tebuk dia ngaji. Orang awam akan selak mana-mana surah dalam Al-Quran, kemudian membaca mana- mana surah atau ayat untuk Qawi sambung. Jika bacaannya salah, orang awam berkenaan akan menerima RM50,
Qawiyaro merupakan seorang hafiz Al-Quran 30 juzuk seawall usia 13tahun lagi. Dia merupakan seorang content creator atau tiktoker. Konten yang dilakukan biasanaya adalah membuat cabaran kepada orang awam beragama Islam dengan menerjah mereka mengaji di jalanan dengan membawa board tertulis “Anda Baca, Saya Sambung Ayat Al-Quran, Saya Salah Anda Dapat RM50”
Tonton episod penuh Hype Hafiz di laman Gempak, Facebook dan Youtube Gempak di bawah:
Topic Berkaitan
Must-Watch Video
Viral

Didakwa Amal Ilmu Hitam, 5 Individu Dipukul Sampai Mati

gempak
15/09/2024
20:38 MYT
Lima orang termasuk tiga wanita dipukul sampai mati kerana didakwa mengamalkan ilmu sihir di negeri Chhattisgarh di tengah India, pada Ahad.
Berita

Punca Diejek, Nek Kiah Masih Ingat Mengaji Al-Quran Walau Usia Cecah 90 Tahun! - "Nak Bergaduh Takut, Jadi..."

gempak
10/09/2024
08:55 MYT
Memori Rokiah Johan, 87, masih kuat. Mulutnya basah dengan bacaan ayat-ayat suci Al-Quran, masih fasih dan boleh menghafal dengan sempurna.
Bollywood

Penyanyi Bengang Dibaling Kasut, Cabar Peminat: “Siapa Buat? Naik Ke Pentas!”

gempak
09/09/2024
02:55 MYT
Penyanyi yang terkenal dengan lagu Tauba Tauba, Karan Aujla berang dan mencabar penonton yang telah membaling kasut ke arahnya sewaktu membuat persembahan di London baru-baru ini.
Berita

Tanah Jerlus Masjid India: Keluarga Lakukan Ritual Agama Sebelum Pulang Ke India

gempak
01/09/2024
09:56 MYT
Berdepan tragedi ahli keluarga 'ditelan' tanah dan 'hilang' sekelip mata bukanlah satu realiti yang mudah diterima, apatah lagi tidak berkesempatan untuk menatap wajah insan tersayang itu buat kali terakhir.
Berita

Sweden Dakwa Pelaku Biadab Bakar Al-Quran

gempak
30/08/2024
15:55 MYT
Pendakwa raya kanan, Anna Hankkio berkata, warga Iraq, Salwan Momika dan pembantah bersama, Salwan Najem didakwa melakukan perbuatan provokasi melampau itu menerusi empat kejadian pada musim panas tahun lalu.