,
Laman Utama

Wong Choong Hann Positif COVID-19

Azwa Rahman
04/01/2021
05:00 MYT
Pengarah Kejurulatihan BAM, Wong Choong Hann positif COVID-19 disahkan positif COVID-19.
Menurut Persatuan Badminton Malaysia (BAM) menerusi satu kenyataan yang dikeluarkan, Choong Hann tidak mempunyai sebarang gejala dan ketika ini menjalani proses kuarantin kendiri berdasarkan protokol ditetapkan Kementerian Kesihatan, Kementerian Belia dan Sukan dan Majlis Sukan Negara.
Kenyataan itu juga menyatakan satu ujian calitan sudah dilakukan oleh 39 pemain dan jurulatih semalam dan keputusan diterima adalah negatif manakala Akademi Badminton Malaysia (ABM) di Bukit Kiara juga sudah menjalani proses sanitasi pada hari ini.
"Selepas perbincangan dengan beberapa agensi kerajaan berkaitan, pasukan badminton Malaysia dibenarkan untuk berangkat ke Bangkok, bagi saingan Jelajah BWF Asia seperti dirancang esok.
"Selepas tiba, pemain badminton Malaysia akan menjalani kuarantin sehingga 11 Januari seperti ditetapkan kejohanan. Mereka juga akan melakukan beberapa siri ujian calitan sebaik tiba, Hari keempat, hari kesembilan dan hari ke-18 dalam tempoh tiga hari sebelum pulang (ke tanahair).
"Menjelang final Siri Dunia BWF, ujian calitan selanjutnya akan dilakukan pada hari 22 dan hari 26 sebelum pulang. Untuk rekod, pemain Malaysia, jurulatih dan pegawai akan menjalani kira-kira lima ke tujuh ujian calitan.
"Pemain Malaysia akan kekal komited dan memberikan yang terbaik atas nama dan juga kebanggaan Jalur Gemilang. Selain itu, ia adalah harapan Choong Hann buat semua pemain selepas mereka berusaha gigih di ABM dan bersaing buat kali pertama di kejohanan pasca pandemik di Thailand.
"Kami semua di persatuan mendoakan Choong Hann cepat sembuh," kata kenyataan itu.
Sumber: Astro Awani
Topic Berkaitan
Must-Watch Video
Sukan

Terbuka China: Wei Chong-Kai Wun Tumbangkan Juara Dunia Dari Korea Selatan

gempak
19/09/2024
10:25 MYT
Beregu lelaki negara Man Wei Chong-Tee Kai Wun melakar kejutan apabila menumbangkan juara dunia dari Korea Selatan Kang Min Hyuk-Seo Seung Jae di pusingan kedua Terbuka China 2024 pada Khamis.
Sukan

Pearly-Thinaah Juara Terbuka Hong Kong

gempak
15/09/2024
08:10 MYT
Beregu wanita negara, Pearly Tan-M Thinaah muncul juara Terbuka Hong setelah menewaskan pilihan kedua dari China, Liu Sheng Shu-Tan Ning secara straight set sebentar tadi.
Filem

Astro Shaw Rai Kemenangan Cheah Liek Hou Hadiahkan Pingat Emas Pertama Malaysia, Filem Gold Ditayang Semula Di Pawagam

gempak
03/09/2024
08:29 MYT
Jaguh badminton paralimpik negara, Cheah Liek Hou berjaya mempertahankan pingat emas di Sukan Paralimpik Paris 2024 selepas muncul juara menerusi acara perseorangan lelaki SU5 (kecacatan fizikal), sekali gus menyumbang emas pertama untuk Malaysia tahun ini.
Sukan

Paralimpik Paris 2024: Cheah Liek Hou Sumbang Emas Pertama Buat Malaysia

gempak
02/09/2024
17:08 MYT
Jaguh badminton para negara Cheah Liek Hou menghadiahkan pingat emas pertama buat Malaysia selepas menang pada aksi final perseorangan lelaki SU5 (kecacatan fizikal) di Sukan Paralimpik Paris 2024, pada Isnin malam.
Sukan

Paralimpik Paris 2024: Liek Hou Hampiri Pertahan Emas, Fareez Tumpu Penentuan Gangsa

gempak
02/09/2024
03:25 MYT
Jaguh badminton para negara, Cheah Liek Hou, hanya selangkah untuk mempertahankan pingat emas apabila mara ke final acara perseorangan lelaki SU5 (kecacatan fizikal), Sukan Paralimpik Paris 2024 di Arena Porte de La Chapelle awal pagi tadi.