,
Sukan

Ziyad Hadiahkan Malaysia Perak Dari Paralimpik Paris 2024 - “Lega Rasanya Kerana Detik Tersebut Memang Menghantui Saya Sejak…”

Gempak
04/09/2024
00:25 MYT
Hasrat jaguh olahraga para negara, Muhammad Ziyad Zolkefli untuk merampas kembali pingat emas lontar peluru lelaki F20 (kecacatan intelektual) di Sukan Paralimpik Paris 2024 tidak kesampaian.
Pada aksi di Stade de France, Paris, Muhammad Ziyad melakukan 17.18 meter (m) untuk menghadiahkan pingat perak buat kontinjen negara, selepas pulang tangan kosong pada edisi Tokyo 2020.
Atlet berusia 34 tahun itu memulakan saingan lontaran pertama 16.75m, 16.66m pada percubaan kedua diikuti 17.18m yang merupakan lontaran terbaiknya pada percubaan ketiga.
Pemenang emas Rio 2016 itu cuba bangkit namun tidak berupaya memintas catatan terbaiknya dengan lontaran terakhir sejauh 16.86m.
Oleksandr Yarovyi dari Ukraine melakar kejutan apabila memecah rekod dunia sebanyak dua kali sekali gus mengesahkan pingat emas menjadi miliknya.
Yarovyi melakukan catatan 17.60m pada percubaan ketiga bagi memadam rekod dunia milik rakan sepasukan dan juara bertahan, Maksym Koval iaitu 17.57m dilakukan pada Kejohanan Olahraga Para Dunia 2023 di Paris.
Atlet berusia 25 tahun itu kemudiannya mengatasi rekod dunia dilakarnya beberapa minit sebelum itu, dengan melakukan lontaran 17.61m pada percubaan keempat sekali gus merampas emas daripada Koval.
Prestasi Koval pula tampak kurang menjadi apabila lontarannya dibatalkan sebanyak empat kali dan terpaksa berpuas hati dengan pingat gangsa menerusi percubaan terbaiknya 16.99m yang hadir pada lontaran kedua.
Sementara itu, kejayaan meraih pingat perak pada edisi kali ini telah memadam episod gelap menghantui Ziyad yang dibatalkan penyertaannya gara-gara lewat ke bilik panggilan pada Tokyo 2020.
Mengambil iktibar daripada insiden berkenaan, Ziyad hadir 20 minit lebih awal ke bilik panggilan di Stade de France sebelum memulakan aksi acara lontar peluru lelaki.
Menurut Ziyad, walaupun tidak berjaya merampas semula pingat emas namun tetap berpuas hati dapat kembali menaiki podium selepas kali terakhir melakukannya di Rio 2016.
"Alhamdulillah, untuk sumbang perak ia lebih baik daripada tiada langsung. Bagi saya memang harapan tinggi untuk pingat emas namun saya tidak rasa kecewa sangat kerana sudah cuba beri terbaik tadi.
"Kisah yang menghantui saya (Tokyo 2020) akhirnya sudah habis. Lega rasanya kerana detik tersebut memang menghantui saya sejak tiga tahun lepas hingga saya tertekan dan kini saya dapat buktikan dengan pingat perak, macam mimpi pun ada," katanya.
Dalam pada itu, stlet kelahiran Selangor itu terus memasang azam untuk kembali beraksi pada edisi 2028 di Los Angeles dengan menyasarkan membawa pulang pingat emas buat Malaysia.
"Saya tidak pernah terfikir untuk pencen lagi. Mungkin saya akan beraksi lagi untuk Sukan Paralimpik seterusnya dan bergantung pada keadaan badan saya ketika itu untuk cuba buat terbaik.
"Selepas ini, saya akan berehat sebentar dan meluangkan masa bersama keluarga," katanya.
Pada masa sama Muhammad Ziyad mendedikasikan pingat perak dimenanginya buat bapanya Zolkefli Othman yang menyambut hari lahir ke-70 pada 1 September lalu.
Sumber - Sinar Harian menerusi Bernama
Topic Berkaitan
Must-Watch Video
Viral

“Abang, Selamat Pulang Ke Kampung Halaman” - Netizen Teruja Lihat Lee Minho Kembali Ke Malaysia

gempak
13/09/2024
15:55 MYT
Kehadiran pelakon Korea terkenal, Lee Minho yang tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur, Sepang pada jam 5 petang tadi ternyata disambut meriah oleh peminatnya.
Hiburan

Sandra Lim Mahu Harumkan Malaysia Di Pentas Miss Universe - "Perjalanan Ini Bukan Mudah"

gempak
12/09/2024
12:55 MYT
Selepas kemenangan yang diraih menerusi acara Miss Universe Malaysia baru-baru ini, pelakon dan model, Sandra Lim berhasrat mahu berusaha keras bagi mengharumkan nama negara ke persada dunia.
Hiburan

Pernah Berdepan 3 Pertuduhan Akibat Hantaran Di Laman Sosial, Pelawak Rizal Van Geyzel Kini Lebih Teliti Upload Video Jenaka

gempak
12/09/2024
11:55 MYT
Pelawak Rizal Van Geyzel mengambil iktibar selepas berdepan pertuduhan berkaitan hantaran video yang menyentuh sensitiviti kaum di Malaysia pada Julai 2022.
Sukan

Cheah Liek Hou Rancang Guna Insentif RM1 Juta Bantu Bekas Atlet Kurang Bernasib Baik - "Tiga Tahun Lepas Saya Sudah ..."

gempak
12/09/2024
09:50 MYT
Atlet berusia 36 tahun berkata selain mahu membantu mereka yang memerlukan beliau juga akan menyumbang sebahagian daripada hadiah kemenangan itu untuk membantu bekas atlet yang kurang bernasib baik.
Viral

"Malaysia Ada Makanan Terbaik Di Dunia" - Uncle Roger

gempak
12/09/2024
09:25 MYT
Pelawak dan Youtuber asal Malaysia, Nigel Ng, telah melancarkan restoran sulungnya, ‘Fuiyoh! It’s Uncle Roger’ di Pavilion Kuala Lumpur baru-baru ini.