Edaran Modenas Sdn Bhd (EMOS), anak syarikat dan pengedar Motosikal Dan Enjin Nasional Sdn Bhd (MODENAS), dilantik sebagai pengedar rasmi Kawasaki di Malaysia berkuatkuasa hari ini.

Pelantikan itu merangkumi pengedaran bagi semua rangkaian produk Kawasaki termasuk kenderaan, alat ganti, aksesori, dan maklumat khidmat pelanggan yang membabitkan perkhidmatan teknikal termasuk aktiviti ‘recall’ jika diperlukan.

Bagi melancarkan lagi proses ambil alih, EMOS akan menjalani tempoh peralihan selama enam bulan yang turut dibantu oleh KMSB Motors Sdn Bhd Dalam tempoh ini.

Pemilik motosikal Kawasaki masih boleh kembali kemana-mana wakil pengedar atau stokis Kawasaki bagi pembelian serta pertanyaan alat ganti dan perkhidmatan teknikal. Sebarang perubahan atau perkembangan akan diumumkan dari masa ke semasa.

Semalam, Kawasaki Motors Malaysia Sdn Bhd (KMSB) mengesahkan tidak lagi akan mengedar motosikal jenama Kawasaki secara rasmi di Malaysia berkuat kuasa 1 Oktober 2021.

Dalam satu surat yang dihantar kepada media, Lembaga Pengarah dan pengurusan KMSB mengambil keputusan sukar itu selepas mengambil kira beberapa perkembangan penting membabitkan polisi pelaburan yang berlaku dalam Kawasaki Heavy Industries Ltd Japan (KHI) di Malaysia.

Keputusan itu dibuat selepas peningkatan ekuiti dalam MODENAS pada 26 April 2019 dan strategi pemasaran produk KHI di pasaran negara ini.