Polis Diraja Malaysia (PDRM) menasihatkan kelab atau kumpulan permotoran untuk tidak mengadakan aktiviti berkonvoi sewaktu negara masih berdepan varian Delta virus Covid-19 yang mudah berjangkit ketika ini.

Pengarah Jabatan Siasatan Penguatkuasaan Trafik (JSPT) Bukit Aman Datuk Azisman Alias yang dipetik dalam laporan Harian Metro berkata, sesi perjumpaan dalam bentuk santai di lokasi tumpuan orang ramai pada hujung minggu juga wajar dielakkan.

Menurutnya, ia dilakukan supaya pergerakan mereka mengikut prosedur operasi standard (SOP) sewaktu pandemik Covid-19 selain mematuhi peraturan dan undang-undang jalan raya sepertimana ditetapkan Majlis Keselamatan Negara (MKN) terutama di negeri Fasa 1 dan 2 Pelan Pemulihan Negara (PPN).

"Walaupun begitu, bagi mengelak sebarang insiden yang tidak diingini, pihak JSPT sudah bersedia dengan perancangan dalam mengatur penugasan Op Khas Ambang Merdeka 2021.

"Operasi ini akan dilaksanakan secara penguatkuasaan menyeluruh melibatkan kontinjen dan daerah serta Sektor Kenderaan Peronda Lebuhraya (EMPV) Bukit Aman yang bermula pada 28 Ogos hingga 1 September 2021," katanya.

Menurutnya, polis juga mengadakan operasi secara bersepadu bersama lain-lain agensi penguatkuasaan dalam menguatkuasakan peraturan dan pematuhan kepada SOP Op Covid-19.

"Menjelang 31 Ogos 2021, Malaysia bakal menyambut Hari Kemerdekaan yang ke-64 tahun.

"Memandangkan pandemik Covid-19 masih belum reda dan negara dalam tempoh PPN secara berfasa, tiada sebarang sambutan atau perarakan secara besar-besaran akan diadakan di peringkat kebangsaan dan negeri," katanya.