Seorang lelaki bernama Ernie Adams yang tinggal di Maricopa, Arizona, Amerika Syarikat memiliki sebuah muzium kereta miniatur yang digelar sebagai “dwarf cars” by Adams.

Kereta miniatur yang sering kali kita jumpa tidak boleh dipandu, namun hasil tangan Adams itu berfungsi sepenuhnya di jalan raya seperti mana kereta saiz sebenar. Adam membina kereta miniatur bermula dengan sedan dua pintu Chevrolet (1928) menggunakan tangan sepenuhnya.


Menggunakan hampir sembilan peti ais dan proses pemasangan bermula pada 1965. Sejak itu Adams membina beberapa unit kereta miniatur dan model terkini ialah Mercury Coupe (1949).

Tidak seperti model pertama Chevrolet, kali ini miniatur Mercury Coupe tidak menggunakan peti sejuk. Namun itu tidak mengurangkan daya tarikan kenderaan tersebut bermula dari badan, casis dan suspensi sehingga kabin kerana semua diperbuat menggunakan tangan.


Bahkan kemasan akhir lebih cantik dan kemas berbanding produk pengeluaran sedia ada masa kini. Adams turut melengkapi kenderaan tersebut dengan ciri pemanas. Komponen asli yang dikekalnya hanyalah enjin dan transmisi yang diambil dari Toyota Startlet (1982).

Walaupun tidak kekal asli, kombinasi trenpacuan berfungsi dengan baik. Bukan saja komponen tersebut sepadan tetapi enjin 1290cc dari Toyota lasak jadi kenderaan memiliki ketahanan tinggi dan mudah diselenggara. Percaya atau tidak trenkuasa itu membolehkan kenderaan mencapai kelajuan maksimum 161km/j.


Jika anda berminat dengan kenderaan kerdil itu mungkin tiada peluang kerana Adams tidak akan menjual kenderaan terbabit. Sebelum ini dia pernah menolak tawaran $450,000 (RM1,833,300) bagi model Mercury (1949). Selain itu, Adams juga memiliki satu lagi projek menghasilkan Oldsmobile Pie Wagon (1904) dan itu mungkin projek akhirnya.