HYBE (yang menaungi agensi kumpulan K-Pop popular seperti BTS, Tomorrow X Together, Le Sserafim, Enhypen dan Seventeen) ketika ini terhenyak konflik dengan Min Hee Jin iaitu Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) dari perusahaan bawahannya, ADOR – yang merupakan agensi kepada kumpulan NewJeans.

Seolah-olah tidak mahu kalah, HYBE dan Min Hee Jin saling bertukar kenyataan dan ditujukan kepada satu sama lain. Jadi apa sebenarnya yang berlaku kepada HYBE dan Min Hee Jin? Ini ringkasannya.

HYBE menemui rencana kudeta ADOR

Pada 22 April 2024, HYBE dilaporkan telah mengadakan satu mesyuarat pemegang saham, menandakan ketegangan dalam kepimpinan syarikat.

Khabar angin tersebar bahawa HYBE menuntut Min Hee Jin supaya meletakkan jawatan sebagai CEO ADOR. Min Hee Jin dan pengurusan dalaman ADOR dikatakan telah mendapatkan perundingan luar untuk membangunkan rancangan merampas kawalan ADOR daripada HYBE.

Selain itu, mereka juga dituduh membocorkan maklumat sensitif, termasuk butiran kontrak antara ADOR dan HYBE kepada pelbagai entiti luar, termasuk penasihat pelaburan asing dan firma ekuiti swasta.

Tuduhan tidak berhenti di situ. Min Hee Jin dan pasukannya didakwa secara rahsia cuba mencemarkan reputasi HYBE dan artisnya dengan memanipulasi pendapat umum secara negatif.

Selain itu, maklumat peribadi tentang artis, seperti media pra-debut dan butiran kesihatan peribadi, didakwa bocor, menimbulkan kebimbangan privasi yang serius.

Konflik bertukar dramatik apabila satu-satunya artis ADOR, NewJeans didakwa telah dieksploitasi sebagai pengaruh untuk memaksa HYBE melepaskan ekuiti dalam syarikat itu.

Laporan menunjukkan bahawa Min Hee Jin berhasrat menggunakan hubungannya dengan NewJeans untuk menekan HYBE bagi memenuhi tuntutannya.

Kemudian, agensi media Dispatch memberi penjelasan lanjut tentang dakwaan rampasan kuasa yang didalangi oleh Min Hee Jin.

Laporan penyiasatan mereka menyokong dakwaan sebelumnya, menonjolkan cita-cita Min Hee Jin untuk menjadikan ADOR sebagai entiti autonomi.

Min Hee Jin tuduh HYBE lakukan plagiarisme

Sementara itu, Min Hee Jin menuduh HYBE membenarkan anak syarikatnya, BELIFT Lab, memplagiat konsep NewJeans untuk kumpulan baharu mereka, ILLIT.

Min Hee Jin mengecam pendekatan berorientasikan keuntungan HYBE, dan menuduh mereka mengutamakan peniruan kandungan budaya yang berjaya berbanding inovasi.

Sebagai tindak balas, Min Hee Jin mengeluarkan kenyataan yang mengesahkan komitmen ADOR untuk melindungi NewJeans dan mempromosikan pembangunan sihat industri muzik dan budaya.

Yonhap News juga melaporkan, tuduhan dalaman Min Hee Jin terhadap kumpulan lain yang dikatakan bersekutu dengan HYBE, termasuk TWS dan RIIZE SM Entertainment, kerana meniru gaya NewJeans.

Dakwaan ini menambahkan lagi kepanasan kepada pertikaian yang sudah memuncak antara kedua-dua gergasi hiburan itu.

Seperti yang diketahui, sebelum menyertai HYBE, Min Hee Jin pernah bergelar Pengarah Kreatif SM Entertainment, orang di sebalik nama besar dalam K-Pop seperti Girls' Generation, f(X) dan Shinee.

Dalam temu bual lain dengan Ilgan Sports, Min Hee Jin menafikan dakwaan mengenai mesyuarat pelabur untuk mengawal selia kebebasan ADOR, dan menyerlahkan kemustahilannya memandangkan pegangan saham minoritinya dalam syarikat itu.

Min Hee Jin menekankan bahawa pemergian ADOR dari HYBE memerlukan persetujuan bersama.

Selain itu, semasa audit di ADOR, HYBE dikatakan menemui dokumen yang membabitkan Min Hee Jin dalam tuduhan bahawa Pengerusi Bang Si Hyuk menirunya dan mencipta BTS.

Pendedahan ini menambah kerumitan kepada pertikaian yang berterusan, dan mencadangkan ketegangan yang lebih mendalam antara kedua-duanya.

Sumber: Kompas

ARTIKEL BERKAITAN: Syarikat Pengilat Kuku Mengalah, HYBE Daftar Trademark Perkataan 'Borahae' Kumpulan BTS

ARTIKEL BERKAITAN: Isu Buli: Hybe Akhirnya Tamatkan Kontrak Eksklusif, Kim Garam Bukan Lagi Anggota LE SSERAFIM