Datuk Seri Najib Razak membawa berita gembira kepada 94,555 peneroka Felda apabila mengumumkan insentif Aidilfitri dan dividen saham Felda Global Ventures Holdings Berhad (FGV). Perdana Menteri berkata, setiap keluarga peneroka akan menerima insentif RM500 manakala dividen FGV sebanyak 280 menjadikan keseluruhan bernilai RM780.

Berucap pada program Ihya Ramadan Felda Peringkat Kebangsaan 2017 di Felda Sungai Sayong, Johor pada malam tadi, Najib turut mengumumkan khabar gembira kepada pengerusi masjid, imam, bilal dan siak di masjid dan surau utama di tanah rancangan Felda yang akan turut menerima sagu hati.

Tambahnya, pengerusi masjid di tanah rancangan Felda akan menerima insentif RM400 manakala imam (RM500), bilal (RM300) dan siak (RM200), serta surau imam utama pula akan mendapat RM500 dan bilal (RM300).

Kakitangan Felda turut dapat duit raya

Pada majlis itu, Najib turut mengumumkan insentif kepada 3,625 petugas serta kakitangan Felda iaitu 10 sehingga 30 peratus daripada gaji pokok manakala sebagai penghargaan kepada petugas Felda di barisan hadapan akan diberikan insentif tambahan sebanyak 10 peratus daripada gaji pokok.

"Bagi insentif Hari Raya, Felda meluluskan pembayaran sebanyak RM47.28 juta dan bagi pembayaran dividen saham FGV ialah sebanyak RM26.47 juta," katanya semasa berucap di hadapan kira-kira 5,000 orang yang hadir pada program tersebut.

Berucap di pentas yang sama, Perdana Menteri turut menyatakan bahawa beliau mahukan isu FGV diselesaikan segera sebelum Ramadan berakhir dengan menekankan tiga prinsip penyelesaian bagi memastikan FGV menjadi badan korporat bernilai tinggi serta mempunyai keuntungan besar.

"Kita melantik Datuk Seri Idris Jala (bekas Menteri di Jabatan Perdana) untuk menjalankan siasatan dan berharap isu ini dapat diselesaikan secepat mungkin," katanya.