Setiap tahun, sekurang-kurangnya 30 graduan perubatan terbaik Universiti Malaya (UM) mencari peluang yang lebih baik untuk meneruskan karier di negara jiran, Singapura.

Bukan sahaja mengakibatkan negara kehilangan perkhidmatan perubatan yang amat diperlukan, malah universiti terkemuka itu juga seolah-olah mengalami kerugian apabila latihan bagi setiap seorang pelajar menelan perbelanjaan hampir RM1 juta.

Bekas Dekan Fakulti Perubatan UM Dr Adeeba Kamarulzaman mendedahkan, kehilangan kepakaran itu berpunca daripada kekurangan tawaran kerja untuk penempatan serta ketiadaan laluan yang jelas untuk pegawai perubatan meneruskan perkhidmatan.

Menerusi hantaran di Twitter, beliau mengulas mengenai masalah beban kerja yang dihadapi oleh pekerja sektor kesihatan.

“Kita akan sentiasa mengalami masalah ini, selagi kita tidak serius dalam menangani isu pekerja petugas perubatan di Malaysia.

“Sebagai langkah pertama, kita boleh mula melihat kepada isu kehilangan tenaga mahir ke luar negara (brain drain) dalam kalangan graduan dan pegawai perubatan,” ujarnya.

Tambah Dr Adeeba, masalah ini bertambah buruk apabila negara bakal menghantar pegawai perubatan (MO) tempatan ke United Kingdom bagi membantu mengatasi masalah kekurangan petugas kesihatan dalam Perkhidmatan Kesihatan Kebangsaan (NHS) negara itu.

“Saya tak menyalahkan langsung pegawai-pegawai perubatan muda. Saya juga akan lari ke mana-mana tempat yang mempunyai peluang.

“Bagaimana kita nak bangunkan sistem kesihatan yang berdaya tahan dan berperingkat global kalau kita terus mengalami ‘brain drain’ secara dalaman dan luaran?”

Baru-baru ini, Gerakan Hartal Doktor Kontrak dilaporkan bakal bertemu Menteri Kesihatan Dr Zaliha Mustafa bagi membincangkan isu berkaitan pegawai perubatan kontrak serta masalah lain.

Ia susulan mogok besar-besaran di seluruh negara pada Julai 2021 akibat masalah yang dihadapi doktor kontrak untuk dilantik ke jawatan tetap.

Menurut Persatuan Perubatan Malaysia (MMA), kira-kira 1,000 doktor pakar (specialist) telah meninggalkan sektor perubatan awam dari 2011 hingga 2017 atas pelbagai sebab.

Sumber: Astro Awani

Undi bintang digital dan content kegemaran Top 5 anda di Gempak Most Wanted Awards 2022 di sini.