Musim bekerja dari rumah atau WFH membuatkan hampir semua sektor pekerjaan berkomunikasi menerusi telefon pintar.

Salah satu alternatif yang cukup penting untuk berkomunikasi di antara majikan dengan pekerja adalah melalui penggunaan WhatsApp.

Namun, ada kalanya penggunaan WhatsApp atau WFH menjadi kecoh apabila majikan dan pekerja tidak bertentang mata sehingga menimbulkan rasa kurang percaya atau kadang kala menganggu pekerja di lepas waktu bekerja.

Hal itu yang terjadi apabila pesanan seorang majikan melalui grup WhatsApp yang meminta para pekerjanya mengaktifkan notifikasi last seen serta blue tick tersebar di media sosial.

Tangkap layar itu pada mulanya dimuat naik menerusi Facebook Boom Go Employee sebelum ia menjadi perdebatan dalam kalangan warga maya.

Seperti dilihat Gempak, pesanan itu merupakan perbualan seorang individu yang dilabelkan sebagai Boss dengan para pekerjanya yang dipercayai berbangsa Cina.

Dia didapati menulis: "Kepada semua, tolong turn on settings Last Seen dan sudah membaca kiriman (blue tick). Saya mahu memastikan pesanan saya dibaca dalam grup ini. Terima kasih."

Pesanan yang dikirim pada pukul 7.49 pagi itu kemudian dibalas oleh beberapa para pekerja dengan nama A dan B sekitar pukul 8.10 sehingga 9.04 pagi itu dengan jawapan ringkas: OK dan K.



Selepas ia tersebar, ramai yang berasa pesanan majikan tersebut sebagai keterlaluan selain ada yang mengatakan pihak majikan sudah melanggar hak privasi para pekerja dengan meminta mereka melakukan hal tersebut.

Malah ada yang mengatakan, tanpa mengaktifkan blue tick, seorang pekerja yang bertanggungjawab akan tetap membaca pesanan majikan itu pada waktu bekerja. Ada juga yang mengatakan para pekerja biasanya akan membaca pesanan dan membalas dengan kata Noted yang selalu digunakan dalam urusan kerja.

Namun, ada juga dalam kalangan warga maya yang menyebelahi majikan itu dengan mengatakan ia hanya sebagai sebuah pesanan normal agar arahan yang diberikan difahami, diterima seterusnya dapat dilaksanakan oleh para pekerja yang bekerja dari rumah.

Hal itu juga dilakukan mungkin kerana majikan tidak mendapat kerjasama atau respon yang baik sepanjang sistem WFH dilaksanakan sehingga perlu mengingatkan para pekerjanya seperti itu.

Dan ada wargamaya yang menyarankan agar para pekerja yang tidak berpuas hati dengan cara majikan berhenti selain berfikiran positif bahawa kiriman tersebut hanya sebuah gurauan.

Kredit Foto: Getty Images
Facebook: Boom Go Employee