,
Hiburan

“Bagi saya, Jangan Matikan Asatizah Yang Baik Di Malaysia” - PU Riz

Asyikin Mayudin
13/07/2024
10:25 MYT
Pendakwah bebas, Haris atau Muhammad Haris Mohd Ismail berpendapat orang ramai tidak boleh terus mengecam atau menyalahkan seseorang asatizah itu hanya dengan satu kesilapan yang dibuat.

Percaya Asatizah Terdiri Daripada Yang Berilmu

Bercakap secara umum, Haris yang juga suami kepada selebriti popular, Neelofa, berkata dia percaya setiap asatizah atau ustaz di Malaysia ini terdiri daripada mereka yang berilmu.

“Kalau pendapat saya, misal kata kalau di tempat awam, memang kita disuruh untuk membaca hadis atau benda yang sahih tapi kalau benda itu untuk pendidikan dan pengajaran, saya pun ada baca dalam kelas saya di satu universiti. Ia untuk pengajian kita bersama.

“Tapi apa-apa pun ia tidak menghilangkan kebaikannya, atau sesiapa sahaja. Kalau dia tersilap sikit, janganlah begitu. Kalau seorang buat salah, semua orang tegur pun tak molek juga. Maksudnya kita tegur dan bagi nasihat, sudahlah.

ARTIKEL BERKAITAN: JAIS Arah Tangguh Ceramah Ustaz Don

ARTIKEL BERKAITAN: JAIS Tangguhkan Semua Ceramah & Kuliah Ustaz Don?

“Saya rasa kita semua orang ada silap kita, dan silap dalam penyampaian ini adalah baik untuk dibaiki, dan orang pun janganlah hentam. Mereka bukan orang jahat, ustaz-ustaz kita di Malaysia semua orang baik.
“Yang mengajar Al-Quran pun bagus, jadi bagi saya jangan matikan asatizah yang baik di Malaysia ini. Kita sayang ustaz-ustaz kita,” katanya kepada Gempak.
Haris ditemui di majlis pembukaan kedai Nunha yang pertama di Mytown Mall, Kuala. Lumpur Pada Sabtu.
Pencetus Ummah itu berkongsi perkara itu selepas ditanya media berhubung kontroversi yang membabitkan Ustaz Don Daniyal Don Biyajid yang digugurkan dari mengacarakan Salam Baitullah 2024 sebelum ini.
Bagaimanapun Haris enggan mengulas terlalu terperinci mengenai perkara itu dan hanya memberikan komen secara umum.

Terima Teguran Dengan Hati Terbuka

Haris mengakui dia juga pernah ditegur sebelum ini dan menerima teguran itu dengan hati yang terbuka.
“Saya pun pernah kena juga tapi rezeki saya apabila benda itu ditegur oleh asatizah yang lain jadi saya menerima dan saya insaf. Taknaklah buat lagi sebab ia membabitkan kredibiliti dan berkait dengan banyak perkara.
“Saya pun pemegang tauliah Wilayah Persekutuan, dan beberapa negeri yang lain jadi saya rasa kena jaga sebab ini karier kita juga dan setakat mana kita boleh buat dakwah itulah, sebab kalau kita tiada tauliah, susah nak masuk negeri-negeri lain,” katanya.
Dalam masa sama, Haris juga mengakui masyarakat sekarang lebih peka mengenai ilmu agama dan turut memuji penulisan yang dibuat oleh bekas Mufti Wilayah Datuk Seri Dr Zulkifli Mohamad Al-Bakri.
“Ya betul, orang ramai sekarang lebih ‘strict’ dalam menerima hukum sebab orang bercakap. Kadang-kadang orang yang tak mengaji agama, nak bercakap juga. Itu perkara yang tidak berapa baiklah.
“Sekarang pun setiap negeri ada laman fatwa masing-masing yang bagus untuk kita baca. Jadi kita ikut negeri kita. Mufti yang paling saya nak puji adalah bekas mufti kita, Dr Zul, kalau nak rujuk tanya dia. Penulisan dia baik dan ramai ustaz ambil manfaat dari penulisan dia.
“Kadang-kadang kita nak jawab takut salah, kita tengok dia, penuh dengan dalil dan pandangan yang baik,” ujarnya.
Sementara itu, berkongsi pula mengenai pembukaan kedai Nunha, Haris berkata selain dibuka di pusat beli belah Mytown, pihaknya juga berhasrat untuk membuka kedai seterusnya di Kelantan.
“Kedai Nunha yang kedua akan dibuka di lapangan terbang di Kelantan, kami sedang usahakan, jadi doa-doakanlah sebab orang Kelantan sukakan produk kami. Lagipun kedai Naelofar tiada lagi di Kelantan, jadi kami cuba bertapak di sana.
“Alhamdulillah, saya juga bersyukur produk kami disambut baik terutamanya seperti baju dan The Kaabah, produk audio mengandungi zikir dan doa.
“Kabaah ini istimewanya saya dan Neelofa sendiri yang rekod suara dan masukkan ke dalamnya. Ia pun sudah disemak oleh pihak Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) dan kami sedang tunggu kelulusan.
“Neelofa baca maksud dan terjemahan Al-Quran dan 33 zikir pagi pula dibacakan oleh saya. Ia mudah dibawa ke mana-mana seperti ke dapur, kereta dan sebagainya,” katanya.

ARTIKEL BERKAITAN: Ustaz Don Beri Penjelasan Berkenaan Isu Hari Tasyrik - “Saya Mohon Maaf Sebab Menjawab Dalam Keadaan Mengelirukan”

​ARTIKEL BERKAITAN: Ustaz Don Kongsi Hadis Dhoif Banyak Digunakan Dalam Mazhab Syafie - “Hadis Dhoif Boleh Digunapakai Selama Mana…”

ARTIKEL BERKAITAN: Ustaz Don Anggap Dakwaan Guna Hadis Dhaif Sebagai Salah Faham - “Saya Maafkan Semua Orang”

​ARTIKEL BERKAITAN: Isu Ustaz Don Direhatkan, Ustaz Kazim Minta Orang Ramai Berhenti Mengkritik- “Jangan Hentam Macam Dia Tak Pernah Buat Baik”

Topic Berkaitan
Must-Watch Video
Hiburan

“Kami Menyimpan Harapan Tinggi Untuk Bekerjasama Lagi” - Neelofa Rakam Penghargaan Terima Kasih Buat Dr Zulkifli Sepanjang Bersama TheNoor

gempak
02/09/2024
10:05 MYT
Pengasas bersama dan Ketua Pegawai Eksekutif TheNoor iaitu Neelofa merakamkan ucapan terima kasih kepada bekas Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama), Datuk Seri Dr Zulkifli Mohamad Al-Bakri.
Hiburan

“Sebaik Mana Orang Itu Pun Belum Tentu Orang Lain Akan Terima Kebaikan Dia” - PU RIz

gempak
02/09/2024
07:55 MYT
Pendakwah bebas, Haris Ismail atau PU Riz berkongsi pendapat mengenai sikap segelintir manusia yang hanya melihat keburukan seseorang itu.
Hiburan

Netizen Teka Neelofa Hamil Anak Ketiga? - "Cutenya, Macam Nampak Baby Bump Je"

gempak
26/08/2024
21:55 MYT
Bukanlah kali pertama netizen berteka-teki tentang status kehamilan selebriti yang juga usahawan terkenal, Neelofa.
Hiburan

PU Riz Beri Pandangan Mengenai Perkongsian Di Laman Sosial - “Bila Kau Post Benda Agama, Orang Kata Ini Nak Tunjuk baik”

gempak
20/08/2024
03:55 MYT
Pendakwah bebas, PU Riz atau Haris Ismail berkongsi pandangannya mengenai perkongsian seseorang itu di laman sosial menerusi platform Thread miliknya.
Hiburan

Tauliah Mengajar Di Selangor Ditarik Balik, Ustaz Don Ada 14 Hari Buat Rayuan

gempak
13/08/2024
20:55 MYT
Pendakwah selebriti, Ustaz Don atau nama sebenarnya Don Daniyal Don Biyajiddi diberikan tempoh 14 hari untuk merayu selepas tauliah mengajar ditarik Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS).