Pelakon Syanie terkilan apabila masih ada syarikat produksi yang memandang jumlah pengikut di Instagram ketika memberi tawaran lakonan kepadanya.

Menurut Syanie, apa yang lebih menyedihkan walaupun tawaran yang diberikan hanyalah watak sampingan syarikat produksi tetap memandang kepada jumlah pengikut di media sosial berbanding kredibiliti.

“Saya sudah hampir tiga dekad dalam industri hiburan. Tetapi jika itu tidak dipandang, saya berasakan kredibiliti saya diletakkan sangat rendah.

“Saya ini bukanlah pengguna yang pandai menggunakan media sosial dan saya tak akan buat kandungan yang mengarut.

“Walaupun saya tahu kandungan yang bukan-bukan ini cepat mendapat perhatian dan boleh menaikkan jumlah pengikut tapi itu bukan prinsip hidup saya,” katanya.

Menurut Syanie, jika syarikat produksi masih menilai bakat seninya bersandarkan jumlah pengikut di Instagram sampai bila pun dia tidak berpeluang berlakon.

“Memang sampai bila-bilalah saya tidak berlakon kerana tak mampu nak bersaing dengan pelakon lain yang ada followers lebih ramai. Siapalah saya kalau nak dibandingkan dengan mereka.

"Bagi saya tak perlulah pelakon seperti saya diukur berdasarkan jumlah pengikut. Alasannya sebab nak hantar kertas cadangan ke stesen TV.

"Kredibiliti seseorang pelakon perlu diambil kira. Kalau watak utama nak tengok jumlah pengikut saya boleh terima, tapi kalau watak sampingan pun macam itu, susahlah,” katanya.

Dalam pada itu Syanie bersyukur apabila ditawarkan berlakon filem Hantu Kuat Ketawa disamping pelawak popular Saiful Apek.

“Terima kasih Mawi kerana berikan saya peluang ini. Saya terus bersetuju dan tidak bertanya fasal harga pun ketika Mawi menyatakan hasrat untuk ‘melamar’.

“Saya rindukan kerjaya lakonan kerana inilah jiwa saya. Lagi pun sudah tiga tahun saya tidak menerima sebarang tawaran berlakon,” katanya ketika ditemui pada majlis Malam Aspirasi & Anugerah Vieura 2021 pada malam Selasa di Bangi Avenue Comvention Centre.