Sepanjang bulan Ramadan, sudah pasti ramai umat Islam mengambil peluang beramal ibadah menunaikan solat terawih di masjid.

Akan tetapi, menerusi satu muat naik di Facebook, seorang individu menitipkan pesanan terhadap jemaah yang sering kali bertukar-tukar masjid (masjid hoppers) supaya menghormati 'budaya' di 'tempat' orang.

Menurut individu itu, sebagai 'pendatang', jemaah tidak boleh sewenang-wenangnya memenuhi saf yang kosong kerana dibimbangi sudah diduduki oleh orang lain.

"Memo khas untuk kawan-kawan yang kaki solat tarawih tiap malam di masjid berbeza (masjid hoppers).

"Duduk saf pertama memang sebaik-baik tempat dalam masjid/surau. Tapi awak kena ingat, itu bukan masjid awak. Awak tak tahu budaya dan amalan dekat masjid tu. Jangan asal nampak sejadah atau tempat kosong je, awak terus nak duduk dekat saf pertama.

"Mungkin saf pertama tu, walaupun awak nampak kosong ada tempat kosong, tetapi sebenarnya dah ada tuannya," tulisnya.



Bagaimanapun, entri itu tidak diterima baik oleh netizen kerana dianggap bercanggah dengan hadith dan ajaran agama.

"Orang macam awak ni lah yang menyebabkan orang malas nak ke masjid/surau. Takut nanti dah bagus banyak amalan sekali di pintu syurga malaikat pula halang awak masuk syurga tuan haji sebab bersifat sebegini,"

"Bercanggah dengan hadith fadhilat saf pertama,"

"Dalam adat tak ada, dalam adab pun tak adam, apatah lagi dalam ajaran sunnah. Malah dikhuatiri berdosa pula."

Dalam pada itu, pendakwah dan peserta rancangan Pencetus Ummah (PU) Amin turut meninggalkan komen berkaitan hal berikut dari segi agama.

"Tiada istilah 'cop tempat' dalam saf masjid, saya juga selalu diletakkan di port VIP masjid/surau, tapi kalau port kita orang dah ambil, saya akan cari port lain. Simple! Masjid ni rumah Allah, bukan hak kita. Biasakan yang betul, betulkan yang biasa," tulisnya.

Setakat artikel ini ditulis, perkongsian itu meraih lebih 4,000 tanda suka dan hampir 8,000 komen di Facebook.

Sumber: Facebook

BERITA TRENDING: Kongsi Diet Sihat, Netizen Ambil Peluang ‘Usik’ Khairul Aming - “Raya Nanti Kau Nak Kurus Sorang Ke?!”

BERITA TRENDING: Panjat Belakang, Sepak Kepala Jemaah Wanita Di Masjid! Perangai Kanak-Kanak Ini Bikin Netizen Panas Hati - "Kalau Depan Aku Ni..."