Laman Utama

Comelnya! Bella Ceria Pakai Kostum Elsa Beri Keterangan Tertutup Di Mahkamah

Maliah Surip
22/09/2022
16:46 MYT
Kehadiran seorang remaja berpakaian kostum Elsa dari animasi Frozen mencuri tumpuan orang awam yang berada di sekitar Mahkamah Sesyen pagi tadi.
Rupa rupanya, dia adalah Adik Bella, remaja perempuan Sindrom Down yang menjadi didakwa menjadi mangsa pengabaian dan penganiayaan pengasas Rumah Bonda, Siti Bainun Ahd Razali.
Melalui beberapa potongan video dan gambar yang tersebar dalam pelbagai platform media sosial, Bella yang berusia 13 tahun dilihat tersenyum dan ramah menyambut lambaian dan sapaan orang awam kepadanya.
Bella yang mengenakan kostum Elsa bersama tudung warna biru cair itu juga kelihatan ceria meski dia hadir ke mahkamah sebagai saksi ke-18 perbicaraan kes tersebut.
Sebelum memberi keterangan, Bella ditempatkan dalam sebuah bilik dengan ditemani seorang perantara yang juga doktor psikilogi dari Jabatan Peguam Negara dan seorang peneman dari Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM).
Prosiding juga berlangsung secara tertutup dan hanya boleh dilihat hakim, pihak pendakwaan dan peguam melalui rangkaian secara langsung.
Perbicaraan kes dijalankan secara tertutup dipohon oleh Timbalan Pendakwa Raya Zilfinaz Abbas memandangkan saksi adalah mangsa dalam kes berkenaan.
"Kami sebelum ini memohon kepada mahkamah apabila kanak-kanak memberi keterangan, seorang perantara digunakan mengikut Seksyen 8 Akta Keterangan Saksi Kanak-Kanak 2007 dan seorang peneman mengikut Seksyen 9 akta sama.
"Dua nama sudah diberikan kepada mahkamah ini iaitu Dr Nor Jumawaton Shahruddin dan Noor Faiidah Mohamed," katanya di hadapan Hakim Izralizam Sanusi seperti dilaporkan Berita Harian.
Sementara itu, Izralizam berkata, mahkamah sebelum ini membenarkan pelantikan perantara dan peneman selain saksi terbabit adalah kanak-kanak kurang upaya.
"Kali ini perbicaraan saksi iaitu Bella akan dijalankan melalui rangkaian secara langsung selaras Seksyen 31(b) Akta Keterangan Saksi Kanak-Kanak 2007.
Mahkamah juga mengikut Seksyen 12 akta sama seperti permohonan Timbalan Pendakwa Raya akan memulakan prosiding secara tertutup.
Terdahulu, Siti Bainun, 30, mengaku tidak bersalah atas dua pertuduhan mengabai dan menganiaya remaja itu sehingga menyebabkan mangsa mengalami kecederaan fizikal serta emosi.
Dia didakwa melakukan perbuatan itu di sebuah kondominium di Wangsa Maju antara Februari dan Jun 2021 mengikut Seksyen 31(1)(a) Akta Kanak-Kanak 2001 yang membawa hukuman maksimum penjara 20 tahun atau denda RM50,000 atau kedua-duanya jika sabit kesalahan.
Kredit Foto: Video Scrut
Topic Berkaitan
Must-Watch Video
Hiburan

Dayang Areeda Cuak Lakonkan Babak Nasi Kangkang Untuk Jerat Aliff Aziz - "Saya Risau Pandangan Masyarakat"

gempak
26/07/2024
13:55 MYT
Sepotong video yang memaparkan babak pelakon Dayang Areeda cuba menjerat Aliff Aziz dengan menggunakan ilmu sihir nasi kangkang mencuri perhatian ramai di media sosial.
Terkini

Netizen Terharu Lihat Pelajar Universiti Ini Beri Sepotong Kek Kepada Pekerja Restoran Mamak

gempak
26/07/2024
06:55 MYT
Beberapa pelajar dari sebuah universiti meraih perhatian netizen apabila rakaman yang memperlihatkan mereka memberi sepotong kek kepada seorang pekerja kedai makan yang sering mereka kunjungi viral di media sosial.
Viral

Ibu Arwah Zulfarhan Akui Pernah Tak Restu Anak Masuk UPNM

gempak
26/07/2024
03:55 MYT
“Dia selalu dekat dengan kami sekeluarga,” begitulah keluhan ibu kepada arwah Zulfarhan, yang menyatakan dirinya pernah tidak merestui anak lelakinya itu untuk melanjutkan pelajaran di Universiti Pertahanan Nasional Malaysia (UPNM).
Berita

Gara-Gara Beri Anjing Makan Berlebihan Sehingga Mati, Wanita Dihukum Penjara Dua Bulan

gempak
25/07/2024
21:55 MYT
Mahkamah di New Zealand menjatuhkan hukuman penjara dua bulan ke atas seorang wanita kerana memberi makan anjing peliharaannya secara berlebihan sehingga mati, lapor News Straits Times.
Viral

"Lepas Saya Letak Tu, Tak Pernah Tengok Dah Sampai Sekarang" - Individu Dipercayai Penulis Surat Layang Kes Buli Arwah Zulfarhan Tampil Bersuara

gempak
25/07/2024
07:30 MYT
Pemilik akaun Instagram, dipercayai individu yang pernah mengirimkan surat layang tentang kes buli bekas penuntut Universiti Pertahanan Nasional Malaysia (UPNM), Allahyarham Zulfarhan Osman Zulkarnain tampil memuatnaik hantaran mengimbas kejadian yang berlaku sekitar tujuh tahun lalu.