Misteri kehilangan pelakon drama dari Brazil, Jefferson Machado selama lima bulan akhirnya terjawab.

Machado ditemui sudah meninggal dunia. Kematiannya boleh disifatkan tragis apabila ditemui dalam sebuah peti kayu yang ditanam sedalam enam meter di belakang rumah sewanya di Rio de Janeiro.

Berita kematian bintang yang terkenal dengan watak Reis itu disahkan oleh peguam keluarganya di Facebook.

“Kami sangat berduka untuk berkongsi berita aktor Jeff Machado telah meninggal dunia,” ujar kenyataan tersebut seperti dilaporkan Independent.uk.



Mayat lelaki berusia 44 tahun itu disahkan melalui cap jari pada 22 Mei lalu.

Menurut kronologi, Machado kali terakhir dilihat pada 27 Januari dan ibunya, Maria das Dores berhubung dengan anak lelakinya itu dua hari kemudian.

Machado memberitahu ibunya dia akan ke Sao Paulo untuk ujibakat. Keluarga bagaimanapun mengesyaki sesuatu tidak kena kepadanya selepas menerima kiriman mesej daripada seseorang yang dipercayai menyamar menjadi dirinya.

Ibunya mengatakan cara tulisan dengan banyak kesalahan ejaan membuat dia rasa tidak sedap hati sekaligus mengatakan ia bukan dihantar oleh anaknya.

Mereka membuat laporan polis apabila mula berhenti menerima panggilan daripada anaknya selepas penyamar mendakwa telefon bimbit telah terjatuh ke dalam tandas dan terus tidak dapat dihubungi.

Polis kemudian mengumumkan pelakon itu hilang pada 9 Februari sebelum ditemui dengan bantuan lapan ekor anjing yang berjaya mengesan mayatnya tertanam sedalam enam meter di belakang rumah.