Tradisi menyambut hari raya Aidiladha selalunya tidak terlepas daripada hidangan makanan dengan bahan utama daging merah seperti daging lembu, kambing dan kambing. Walaupun bagi sesetengah orang berpendapat daging merah mempunyai banyak manfaat untuk tubuh, terdapat juga kumpulan manusia yang perlu mengehadkan atau mengelakkannya. Sebagai contoh, orang yang berumur lebih dari 50 tahun mungkin berisiko tinggi mendapat pelbagai penyakit jika mereka makan terlalu banyak daging merah.

Dipetik daripada Eat This Not That, pertimbangkan beberapa kesan negatif daripada makan terlalu banyak daging merah. Perkara ini perlu diberi perhatian terutamanya bagi mereka yang berumur 50 tahun.

1. Meningkatkan paras kolesterol

Daging merah diketahui menyumbang kepada peningkatan paras kolesterol. Hal ini kerana, daging merah mengandungi lemak tepu yang tinggi, yang diketahui dapat meningkatkan kolesterol dari masa ke masa. Menurut Persatuan Jantung Amerika (AHA), daging merah mempunyai lebih banyak lemak tepu daripada produk haiwan seperti ayam atau ikan.

BACA: "Terduduk Dibuatnya... Saya Dah Kena Ambil Ubat Kolestrol" - Dr Say Nasihat Jangan Takut Buat Ujian Darah

Mempunyai kolesterol tinggi juga boleh menyebabkan penyakit jantung. Penyakit jantung koronari selalunya disebabkan oleh pengumpulan kolesterol yang terlalu banyak di dinding arteri, yang menyebabkan penyumbatan darah ke jantung.

Memandangkan kolesterol boleh menjadi masalah dengan usia, mengurangkan pengambilan daging merah adalah sangat disyorkan.

2. Memendekkan umur

Pada tahun 2012, penyelidik Harvard menerbitkan kajian dalam Arkib Perubatan Dalaman. Dalam kajian ini, penyelidik mendapati bahawa mereka yang makan lebih banyak daging merah mempunyai kadar kematian dan penyakit kardiovaskular yang lebih tinggi.

BACA: Umur 92 Tahun, Rupert Murdoch Bakal Kahwin Kali Kelima

Berdasarkan kajian selama 28 tahun di Harvard, disimpulkan bahawa setiap hidangan tambahan daging merah setiap hari boleh meningkatkan risiko kematian sebanyak 13 peratus. Bukan itu sahaja, pengambilan daging merah yang diproses juga boleh meningkatkan angka ini kepada 20 peratus.

3. Menyebabkan masalah buah pinggang

Risiko kita mendapat penyakit buah pinggang atau masalah lain yang berkaitan dengan buah pinggang meningkat dengan usia. Bagi mereka yang mempunyai masalah buah pinggang, daging merah mungkin bukan pilihan terbaik.

BACA: Allah Uji Dengan Kegagalan Buah Pinggang Kronik. Tapi Semangatnya Kuat, “Sebab Utamanya Saya Boleh Lagi Bekerja,” – Ahmad Fuad

Orang yang mempunyai penyakit buah pinggang kronik mungkin mendapat manfaat daripada menghapuskan atau mengehadkan penggunaan daging merah mereka. Ini kerana mereka yang mengalami masalah buah pinggang mengalami kesukaran memproses fosfat, bermakna mereka perlu mengambil kurang fosfat dalam diet mereka.

Kredit foto: Usman Yousaf (Unsplash)