Sejak akhir-akhir ini, ramai memilih untuk menyediakan makanan menggunakan penggoreng udara atau air fryer. Namun, adakah anda pasti menggoreng makanan dengan air fryer akan menjadi lebih sihat dan tidak memiliki risiko?

Difahamkan, makanan yang digoreng dalam penggoreng udara mempunyai kandungan lemak yang lebih rendah berbanding cara penggorengan biasa. Melihatkan hal ini, sudah tentu makanan yang kita masak dianggap lebih sihat. Tetapi itu tidak bermakna memasak dengan air fryer tidak mempunyai risiko.

Pakar telah menunjukkan bahawa makanan yanng dimasak menggunakan penggoreng udara mampu mencetus ketoksikan penyebab kanser. Dikutip daripada Medical News Today, cara penggorengan udara berfungsi adalah serupa dengan ketuhar atau pembakar roti.

Alat ini berfungsi dengan bergantung kepada kuasa elektrik untuk mencipta dan menyebarkan haba di ruang udara yang menyelubungi semua bahagian makanan.

Jadi, proses ini boleh menjadikan makanan masak lebih cepat dan mempunyai tekstur yang rangup tanpa menggunakan atau dengan sedikit minyak.

Seperti kebanyakan kaedah memasak lain, penggoreng udara boleh mencetuskan tindak balas kimia yang dipanggil reaksi Maillard. Maillard ialah sejenis tindak balas bukan enzim akibat haba yang kesannya boleh mengubah warna, aroma dan rasa makanan.

Disebabkan haba yang disetkan tinggi ketika memasak, penggoreng udara juga boleh menghasilkan pembentukan sebatian akrilamida - yakni sebatian yang dikaitkan dengan beberapa risiko kanser seperti kanser endometrium, ovari, pankreas, payudara hingga esofagus.

Memasak dalam penggoreng udara mencetuskan bukan sahaja akrilamida, tetapi juga hidrokarbon aromatik polisiklik dan amina heterosiklik yang dihasilkan daripada semua masakan daging pada suhu tinggi.

Memetik laporan Kompas yang berdasarkan National Cancer Institute, kedua-dua sebatian ini mempunyai hubungan dengan risiko kanser.

Walau bagaimanapun, pakar mencadangkan makan lebih banyak makanan berkhasiat seperti bijirin penuh, sayur-sayuran dan buah-buahan, dan mengehadkan pengambilan makanan bergoreng.

Foto kredit: National Cancer Institute (Unsplash)