,
Gaya Hidup

Guna Tilikan Untuk Nasihat & Pandangan? Ini Hukumnya Dalam Islam

Gempak
26/07/2024
01:55 MYT
Ramai dalam kalangan kita, khususnya umat Islam yang menggunakan khidmat individu untuk meramal atau melihat sesuatu yang tidak dapat dilihat dengan mata kasar – dalam erti kata lain menerima nasihat daripada tukang tilik.
Namun, apakah hukumnya dalam agama Islam?

Hukum Dalam Islam

Haram hukumnya bagi seseorang mendapatkan nasihat dan pandangan mengenai sesuatu urusan daripada tukang ramal.

BERITA TRENDING:SUHAKAM Bantah Hukuman Gantung Sampai Mati 6 Pembunuh Arwah Zulfarhan, Anggap Bukan Penyelesaian Adil

​BERITA TRENDING:"Lepas Saya Letak Tu, Tak Pernah Tengok Dah Sampai Sekarang" - Individu Dipercayai Penulis Surat Layang Kes Buli Arwah Zulfarhan Tampil Bersuara

​BERITA TRENDING:"Keenam-Enam Pelaku Dijatuhkan Hukuman Mati! Baru Hidup Saya Tenang" - Ibu Zulfarhan

​BERITA TRENDING:"Dapat Petunjuk Ke Dapat Bisikan Iblis?" - Rita Rudaini Sokong Pihak Dapat Surat Layang Kes Zulfarhan Dihukum

Memetik satu hantaran Facebook yang dibuat oleh Jabatan Kemajuan Agama Islam (Jakim) baru-baru ini, hukum meminta khidmat tukang tilik atau tukang adalah sama bagi seseorang yang pergi kepada tukang ramal (dukun) bagi meminta mengubati sihir yang dihadapi.

“Perlakuan-perlakuan ini boleh membawa syirik kepada Allah...

Jelas Jakim, apabila seseorang pergi menemui mereka untuk mengubati sihir, perbuatan tersebut jelas membawa kepada pergantungan kepada selain Allah.
“Perlakuan-perlakuan ini boleh membawa syirik kepada Allah. Semoga kita dijauhkan daripada perkara-perkara yang boleh membawa kepada syirik kepada-Nya dan mengurniakan kepada kita kefahaman dalam mengamalkan suruhan-Nya,” tulisnya.
Tambah Jakim, mendatangi tukang ramal (dukun) adalah salah satu jenis daripada syrik kepada Allah adalah keyakinan dengan mengetahui yang ghaib atau pengubatan penyakit melalui perantaraan selain Dia
“Hadis Riwayat Muslim (5957), Nabi Muhammad SAW bersabda sesiapa yang mendatangi tukang ramal (dukun) dan bertanya kepadanya tentang sesuatu, maka tidak diterima solatnya selama empat puluh malam.
“Hadis Riwayat Ahmad (9171) pula, sesiapa yang mendatangi dukun atau tukang ramal, lalu dia membenarkan apa yang dikatakannya, maka sungguh ia telah kufur kepada apa yang diturunkan kepada Nabi Muhammad SAW,” tulisnya.
Pada tahun 2017, negara digemparkan dengan kematian Pegawai Kadet Laut, Universiti Pertahanan Nasional Malaysia (UPNM), Allahyarham Zulfarhan Osman Zulkarnain akibat dibuli kerana dituduh mencuri komputer riba.
Sumber: Kosmo!
Topic Berkaitan
Must-Watch Video
Berita

Lelaki Peluk Islam Selepas Hampir Terjatuh Tanah Jerlus Masjid India

gempak
30/08/2024
18:55 MYT
Seorang lelaki berbangsa India nekad untuk memeluk Islam selepas terselamat daripada insiden tanah jerlus di Jalan Masjid India, Kuala Lumpur, 23 Ogos lalu.
Sukan

Sukma Sarawak 2024: Nazar Umum Masuk Islam Tertunai, Fu Ceen Berjaya Tuai Emas! Pilih Nama Fathurrahman

gempak
23/08/2024
05:25 MYT
Satu kenangan manis untuk atlet taekwando Terengganu, Fu Ceen Put Thai , apabila berjaya meraih emas pada penampilan sulung di SUKMA dalam acara kyorugi kategori lelaki bawah 63kg.
Hiburan

Zubir Khan Janji Jumpa Keluarga Zulfarhan Dalam Masa Terdekat - "Sebenarnya Saya Takut Saya Terlalu Sedih Nanti..."

gempak
10/08/2024
07:55 MYT
Penyanyi yang semakin meningkat naik ini turut berkata, dia juga telah menghantar pesanan menerusi WhatsApp kepada adik arwah Zulfarhan mengenai hasratnya itu.
Berita

Dah Terlambat Nak Mohon Maaf, Ibu Bapa Zulfarhan Enggan Jumpa Keluarga Tertuduh – “Cukuplah…Kenapa Tunggu Sekarang?”

gempak
04/08/2024
11:25 MYT
Keluarga Allahyarham Zulfarhan Osman Zulkarnain tidak mahu untuk berjumpa dengan keluarga tertuduh kerana menyifatkan ia sudah terlambat.
Viral

Syukur Kes Zulfarhan Sudah Berakhir, Ramai Harap Agar Kematian Amirul Nashriq Turut Mendapat Pembelaan Sewajarnya

gempak
29/07/2024
12:15 MYT
Seluruh rakyat Malaysia melahirkan rasa syukur selepas Mahkamah Rayuan memutuskan keenam-enam tertuduh yang mengakibatkan kematian Pegawai Kadet Laut, Allahyarham Zulfarhan Osman Zulkarnain dijatuhkan hukuman gantung sampai mati.