,
Viral

"Dapat Petunjuk Ke Dapat Bisikan Iblis?" - Rita Rudaini Sokong Pihak Dapat Surat Layang Kes Zulfarhan Dihukum

Amri Hassan
24/07/2024
21:55 MYT
Tular di aplikasi X surat layang yang didakwa dihantar penuntut Universiti Pertahanan Nasional Malaysia (UPNM) untuk meminta bantuan warden bagi menyelamatkan Pegawai Kadet Laut, Zulfarhan Osman Zulkarnain.
Menerusi hantaran tersebut, surat layang berkenaan ditulis atas kertas A4 dan diselitkan di pintu pagar Rumah Sakit Angkatan Tentera pada 23 Mei 2017 manakala surat layang kedua diletakkan di bawah pintu bilik seorang jurulatih keesokan harinya.
Bagaimanapun, surat itu didakwa mula diketahui semua ahli bilik 4-10 selepas jurulatih memasukkan surat ke dalam mesej melalui aplikasi WhatsApp.
Susulan daripada pendedahan berkenaan, banyak pihak mula mula mempersoalkan tindakan pihak pengurusan UPNM dalam menangani masalah buli yang berlaku.
Dalam pada itu menerusi hantaran di Instagram, seorang aktres, Rita Rudaini tampil menyatakan sokongan bahawa pihak yang menerima surat layang tersebut layak dikenakan tindakan kerana gagal menjalankan tugas.
Dia turut menyelar tindakan bomoh yang dikatakan memberi petunjuk mengenai kehilangan laptop menyebabkan Allahyarham Zulfarhan dipukul oleh tertuduh.
"Dapat petunjuk ke dapat bisikan daripada iblis? Komputer riba pun hang (bomoh) tak tahu dok (ada) di mana. Dia punca terjadinya semua ini!
"Warden hidup segan mati tak mahu patut diambil tindakan juga. Sama juga di mana-mana sekolah, asrama dan universiti... asal mengadu mula mengata ibu bapa manjakan anak. Ibu bapa hantar anak mereka bukan untuk dijadikan beg meninju. Saya menyokong pihak yang dapat surat layang ini dikenakan tindakan," tegasnya.
Dalam pada itu, Rita turut menyeru ibu bapa supaya menjadikan kes ini sebagai pengajaran agar tidak mengambil mudah atau takut untuk membuat laporan berkaitan kes buli.
Ujarnya, ibu bapa juga perlu sentiasa berkomunikasi dengan anak-anak supaya dapat berkongsi pendapat atau pengalaman mengenai pahit manis kehidupan serta tindakan yang sewajarnya diambil jika mengalami kesulitan.

BERITA TRENDING: Cikgu Fadli Salleh Harap Kes Zulfarhan Jadi Iktibar - “Jangan Lagi Nak Sorok Kes Semata-Mata Jaga Nama, Nyawa Lebih Penting!”

BERITA TRENDING: Hampir 20 Hari Diseksa Beramai-Ramai, 6 Tertuduh Dihukum Ke Tali Gantung, Ini Kronologi Kes Zulfarhan…

BERITA TRENDING: “Kes Sebegini Paling Jarang Ditemui” - Hakim

BERITA TRENDING: “Terima Kasih Allah SWT Kerana Telah Memakbulkan Doa Kami” – Bapa Zulfarhan

Di aplikasi X, nama Arwah Zulfarhan menjadi 'trending' dengan jumlah penggunaan mencecah 82,000 hantaran setakat jam 5 petang pada Rabu.
Menurut @radidaros, pengurusan universiti berkenaan dianggap tidak peka dan culas dalam menjalankan tugas kerana sikap warden serta pengurusan asrama gagal mengendali pelajar dengan baik.
Selain itu @mutalibuthman berkata, mahkamah perlu sabitkan kapten atau jurulatih yang bertanggungjawab meletakkan surat layang dalam Whatsapp serta bomoh terlibat kerana kedua-duanya menjadi punca kepada kematian Allahyarham Zulfarhan.
Dalam pada itu, pengguna @AzriAbdullah22 berkata, kebanyakan pihak kini mengecam budaya gangguan, penyeksaan dan buli di UPNM, bukan keseluruhan organisasi tersebut kerana semua universiti mempunyai kelemahan tersendiri.
"Orang awam marah kenapa sewaktu pentadbiran UPNM dimaklumkan melalui surat layang Akmal, tiada tindakan diambil untuk verify (sahkan) maklumat tentang Zulfarhan.
"Orang awam juga mahu perubahan dalam UPNM ke arah yang lebih baik, tiada orang mahu UPNM ditutup. Kalau ada itu semua terlalu dibawa emosi," ujarnya.
Topic Berkaitan
Must-Watch Video
Hiburan

Tiada Lagi Sengketa, Sajat Syukur Dah Berbaik Dengan Mustika - “Sekarang Adik Saya Buat..”

gempak
06/09/2024
12:55 MYT
Usahawan kontroversi, Sajat meluahkan rasa syukur apabila dia dan adik, Mustika sudah kembali berbaik.
Viral

Apa Hukum Lelaki Pakai Bearing Pada Kemaluan? Ini Penjelasan Ustaz Azhar Idrus!

gempak
05/09/2024
11:20 MYT
Pendakwah terkenal Ustaz Azhar Idrus tampil menjelaskan mengenai hukum lelaki memasang implan atau ‘bearing’ yang diperbuat daripada besi pada bahagian kemaluan.
Hiburan

Kongsi Video Kereta Baru Sempena Hari Jadi, Ada Pula Netizen Tuduh As'ad Motawh Menunjuk - "Perlu Ke Photoshoot"

gempak
05/09/2024
09:55 MYT
Penyanyi dan pempengaruh media sosial, As’ad Motawh sekali lagi menarik perhatian ramai susulan perkongsiannya di Instagram sempena ulang tahun kelahirannya, baru-baru ini.
Viral

Konten Lumba Olymput Dikatakan Tiada Faedah, Abang Siput Tak Sentap - “Kita Buat Pun Santai-Santai Sahaja…”

gempak
04/09/2024
21:55 MYT
Lelaki tular yang kini bergelar pempengaruh,  Muhammad Aswat Azdha Idris atau lebih dikenali sebagai abang siput tidak berkecil hati apabila ada yang melabelkan konten perlumbaan siput sedutnya itu tidak berfaedah.
Hiburan

Vibes Galau & Melodi Menyentuh Hati, Lagu Baru One Avenue Band Boleh Buat Pendengar Menangis - "Ia Tentang Pasangan Tak Setia"

gempak
04/09/2024
17:58 MYT
One Avenue Band muncul dengan single baharu berjudul Jangan Pergi.