,
Hiburan

"Habis GV9 Saya Balik Ke Singapura..." - Hazrul Nizam Lancar Lagu Rawan Selepas 21 Tahun Tanpa Lagu Solo

Amri Hassan
22/10/2024
15:55 MYT
Penyanyi Hazrul Nizam mengambil keputusan tampil dengan single baharu selepas kali terakhir membawakan lagu Kaulah Segalanya kira-kira 21 tahun lalu.

BERITA TRENDING: GV9: “Adat Pertandingan, Tidak Kisah Dikedudukan Berapa Janji…” - Hazrul Nizam Syukur, Anggap GV Sebagai Keluarga

Single berjudul Rawan yang ditulis dan digubah oleh Amylea Azizan itu menjadi pengubat rindu buat seluruh peminat Hazrul selepas sekian lama menantikan kemunculannya dengan buah tangan baharu.
Hazrul yang juga penyanyi asal Singapura berkata, selepas dilancarkan di semua platform penstriman muzik termasuk YouTube pada 13 Oktober 2024, Rawan menerima maklum balas positif pendengar.
“Lagu Rawan sudah ada di semua platform penstriman seperti Spotify, Apple music dan YouTube. Alhamdulillah penerimaan sangat memberangsangkan.
“Ramai penyokong saya sangat suka lagu Rawan dan mungkin terubat rindu untuk saya keluarkan lagu solo selepas 21 tahun tiada lagu semenjak Kaulah Segalanya.
“Alhamdulillah lagu ini dipilih untuk menjadi runut bunyi (OST) drama Satu Hari Nanti dibintangi Bella Astillah, Ezaidi Aziz dan ramai lagi terbitan Mache All Star United,” kata bekas peserta program realiti, Gegar Vaganza musim ke-9 (GV9).

BERITA TRENDING: Hazrul Nizam FC Sanggup Ulang Alik Singapura-KL Tiap-Tiap Minggu! - "Juara? Kami Hanya Mampu Berdoa..."

Mengulas mengenai muzik video Rawan, Hazrul bersyukur kerana ia dibantu oleh barisan pelakon hebat untuk menambah seri single nyanyiannya itu.
“Saya akan buat yang terbaik untuk mempromosikan lagu Rawan ni. Muzik video sudah dilancarkan pada 13 October lalu. Saya amat bersyukur kerana pelakon-pelakon legenda dan handalan sudi bekerjasama.
“Antara yang terlibat Beto Kusyairy, Nabila Huda dan Datuk Rahim Razali. Muzik video (MV) Rawan diarahkan oleh pengarah terkenal, Bobby Husaini dan diterbitkan oleh HMA Entertainment.
“Untuk muzik video ini saya memang nak bercerita, bukan sekadar muka saya menyanyi dalam MV itu. Saya nak menceritakan sebuah situasi yang menggambarakan kehilangan diri kerana kalau cerita pasal cinta macam dah banyak lagu sebegitu.
“Saya nak buat kelainan sikit dan Ahamdulillah apabila saya berkongsi idea dengan pasukan saya, Bobby, dia pun menambah idea mengikut kemahuan saya dan terciptalah muzik video ini,” katanya.
Berkongsi maksud disebalik lagu Rawan, Hazrul berkata, ia menceritakan mengenai kehilangan yang boleh ditafsirkan dalam pelbagai maksud mengikut pendengar.
“Rumusan lagu Rawan ni menceritakan perasan pilu bercampur sedih. Seperti kehilangan. Tak kisah kehilangan orang tercinta, atau kucing kesayangan ataupun kehilangan diri sendiri.
“Amylea adalah pengubah lagu Rawan dan penulis lirik. Memang terharu bila dia sudi nak tuliskan lagu untuk saya.
“Saya sangat tertarik dengan melodi dan lirik lagu Rawan. Saya memang suka lagu berentak balada atau galau begini dan menarik sekali, lagu ini boleh diinterpretasikan dalam pelbagai cara.
“Bukan untuk yang patah hati kerana cinta sahaja, untuk yang kehilangan keluarga atau kawan termasuk kehilangan diri sendiri,” katanya.

BERITA TRENDING: GV9: “Saya Seorang Yang Agak Private” - Hazrul Nizam Dedah Status Sebenarnya, Lebih Selesa Peminat Ambil Tahu Tentang Nyanyian

Dalam pada itu, Hazrul berkongsi, dia masih menerima undangan untuk menjayakan persembahan, namun terpaksa menolak beberapa tawaran di Malaysia berikutan tiada permit daripada Agensi Pusat Permohonan Penggambaran Filem dan Persembahan Artis Luar Negara (PUSPAL).
Tambah Hazrul, dengan single Rawan, ia boleh dianggap jalan untuk membuat kebangkitan semula dalam industri muzik.
“Selepas GV9, saya balik ke Singapura untuk uruskan kerja hartanah saya. Banyak juga undangan di Singapura, Alhamdulillah dan di Malaysia juga. Tapi kerana saya tiada permit PUSPAL, banyak yang terpaksa saya tolak.
“Lagu solo ni mengambil masa agak lama kerana selepas GV9 saya ada lancarkan lagu duet bersama penyanyi Singapura, Diana Nazyra berjudul Sejuta Kata. Selepas itu, bergabung pula dengan kawan baik saya di GV9 iaitu Dina Nadzir dengan lagu Berat Hati.
“Jadi saya tunda lancarkan lagu Rawan ini. Kalau nak ikutkan, sudah 21 tahun sejak lagu solo, Kaulah Segalanya. Saya sangat teruja untuk lagu ni. Jadi selepas GV9 itu saya tidaklah berdiam diri sahaja. Masih berkarya dan akan terus berkarya,” katanya.
Lagu Rawan boleh distrim di pelbagai platform seperti Spotify dan Apple music manakala muzik video boleh ditonton di YouTube menerusi saluran Alternate Records & Talents.
Peminat juga boleh mengikuti perkembangan semasa Hazrul dalam industri seni melalui saluran YouTube rasminya, Hazrul Nizam, Instagram, @azruul dan TikTok, Hazrul Nizam.

BERITA TRENDING: “Dia Menyanyi Hanya 40%..” - Dapat Markah Terendah, Tokram Harap Hazrul Nizam Kurangkan Rasa Gementar

Topic Berkaitan
Must-Watch Video
Viral

Netizen Kagum Tengok Penkek Wajah Fattah Amin - "Ni Kalau Dah Makan Tak Sampai Hati Nak ..."

gempak
22/10/2024
12:30 MYT
Seorang usahawan penkek mencuri perhatian warganet menerusi bakat terpendamnya menghasilkan sebiji penkek berwajah pelakon kacak Fattah Amin.
Hiburan

Bunga Isme Mengaku Sudah Berkahwin Pada Tahun Lepas! - "Alhamdulillah, Kami ..."

gempak
22/10/2024
09:37 MYT
Penyanyi rap, Bunga Isme, akhirnya mengaku telah mendirikan rumah tangga bersama komposer dan penulis lirik Amzar Sabri.
Hiburan

Tiga Kali Janda, Britney Spears Umum Kahwin Diri Sendiri

gempak
22/10/2024
05:50 MYT
Bintang sensasi Hollywood, Britney Spears mengejutkan peminat dan pengguna media sosial menerusi perkongsian terkininya.
Viral

Jaguh Badminton Taufik Hidayat Dilantik Timbalan Menteri Belia & Sukan Indonesia

gempak
22/10/2024
05:30 MYT
Bekas jaguh badminton Indonesia, Taufik Hidayat dilantik menjadi Timbalan Menteri Pemuda dan Olahraga Indonesia atau Timbalan Menteri Belia dan Sukan di bawah pentadbiran Presiden Prabowo Subianto.
Viral

Enam Tahun Berkahwin, Aisyah Hijanah Kongsi Tips Bermadu - “Memang Susah…”

gempak
21/10/2024
04:25 MYT
Pempengaruh Islamik, Aisyah Hijanah berkongsi caranya menguruskan diri apabila suaminya, Alif Teega tiada di rumah.
BorakSeeni