,
Gaya Hidup

Haram Makan Daging Ayam Busuk?

Gempak
19/07/2024
18:55 MYT
Adakalanya, lauk ayam yang dibeli sudah berbau. Ia seakan busuk kerana menggunakan daging ayam lama. Rasanya ramai yang pernah mengalami situasi itu dan tanpa sengaja sudah menjamah ayam busuk tersebut.

Apakah hukum memakan daging yang sudah busuk?

Menjawab persoalan itu, bekas Mufti Wilayah Persekutuan, Datuk Seri Dr Zulkifli Mohamad Al-Bakri menjelaskan, para ulama secara umumnya berbeza pandangan mengenainya.
Jelas beliau, terdapat fuqaha yang membolehkan untuk memakan daging sudah busuk, tetapi makruh hukumnya dengan syarat ia tidak membahayakan atau memudaratkan orang yang makan.

Hukum makan daging ayam busuk

“Bagaimanapun, sekiranya ia memberi dua implikasi disebutkan tadi, maka hukumnya adalah haram. Demikian pandangan dinyatakan dalam kitab I’anah at-Talibin yang menyatakan, makruh memakan ikan yang sudah berubah menjadi busuk.
“Hukum makruh tersebut adalah jika ia tidak membahayakan kepada pemakannya dan menjadi haram andai terdapat mudarat.
“Hal ini sebagaimana juga dihukumkan sebagai makruh untuk memakan daging selain ikan yang sudah busuk,” katanya sebagaimana dipetik menerusi artikel #3052: Makan daging ayam busuk yang disiarkan menerusi laman web Maktabah Albakri.
Menurut pandangan kedua pula, ujar Dr Zulkifli, haram memakan daging yang sudah berbau atau busuk sama ada ayam, kambing atau haiwan lain tidak kiralah ia membahayakan si pemakannya atau tidak.
Ia menggunakan hujah dalil hadis daripada riwayat Abu Tha’labah Al-Khusyani bahawa Rasulullah SAW bersabda:“Apabila engkau melepaskan anak panahmu, lalu haiwan yang diburu itu hilang dari pandanganmu dan setelah itu dapat ditemukan, maka makanlah ia selama mana belum busuk.” (Hadis Riwayat Muslim, Abu Daud dan Ahmad).
“Ketika mensyarahkan hadis itu, As-San’ani menyatakan bahawa lafaz ‘maka makanlah ia selama mana belum busuk’ bermaksud, dengan berubahnya cara mereput dan mengeluarkan bau busuk dan seumpamanya. Larangan memakan daging (haiwan buruan) yang sudah busuk adalah merujuk kepada hukum makruh tanzih dan bukannya haram.

ARTIKEL BERKAITAN: Isu Pasangan Suami Isteri Mahu ‘Childfree’ & Anggap Anak Beban, Ini Komen Ustaz Tajdid Hadhari - “Hukumnya Adalah Haram Apabila…”

ARTIKEL BERKAITAN: ‘Kaut’ Komisen Lebih 4 Peratus Daripada Kutipan Derma? Ini Penjelasan Ustaz Azhar Idrus Dari Segi Hukum Syarak

ARTIKEL BERKAITAN: Jemaah Haji Palestin Kongsi Cerita Terselamat Daripada Maut Beribu Kali

ARTIKEL BERKAITAN: Hafal Al-Quran Sejak Muda, Mengajar Matematik Di Makkah Antara Fakta Menarik Tentang Sheikh Maher, Penyampai Khutbah Arafah Tahun Ini

ARTIKEL BERKAITAN: Haram Memiliki ‘Sex Toys’ Di Malaysia, Wanita Ini Didenda Gara-Gara Simpan 102 Alat Permainan Seks!

“Sementara itu, Abdullah Al-Bassam menjelaskan lafaz ‘daging atau haiwan buruan yang sudah busuk’ dalam hadis tersebut merujuk kepada apa yang sudah berubah rasanya dan ia tidak akan mengeluarkan bau busuk melainkan selepas ia rosak. Apabila rosak, maka hilanglah manfaatnya dan memudaratkan. Jadi di dalamnya mengandungi dalil yang menunjukkan makruh memakan daging busuk,” katanya.
Berdasarkan perbahasan itu, Dr Zulkifli menjelaskan, tidak mengapa kita memakan ayam atau daging-daging halal lain yang sudah busuk dengan syarat ia tidak membahayakan atau memudaratkan pemakannya, tetapi hukumnya adalah makruh.
“Seandainya ia membahaya atau memudaratkan pemakannya, maka haram hukumnya,” katanya. Mengulas tentang alasan mengapa sebahagian ulama membolehkan dan menghukumkannya sebagai makruh untuk memakan daging busuk jika tidak memudaratkan, jelas agamawan itu, ini kerana atas dasar ia tetap dikira sebagai suci dan bukannya najis.
“Imam An-Nawawi menyatakan daging yang sudah rosak dan busuk dihukumkan sebagai suci dan bukannya najis mengikut pendapat Mazhab Syafie.
“Akan tetapi, terdapat satu pendapat dalam kalangan ulama Mazhab Syafie mengatakan, daging busuk itu dikira sebagai najis. Namun pendapat itu adalah syaz (diriwayatkan perawi thiqah, tetapi bertentangan dengan hadis lain oleh perawi lebih thiqah) dan tersangat lemah,” katanya.
Sumber: Sinar Harian
Topic Berkaitan
Must-Watch Video
Berita

TikToker Ali Abulaban Rasa Tidak Adil Dipenjara Seumur Hidup Kerana Tembak Isteri

gempak
07/09/2024
15:55 MYT
Bekas TikToker Ali Abulaban dipenjara seumur hidup selepas didapati bersalah menembak mati isteri dan rakan lelakinya hanya kerana menyangka mereka menjalinkan hubungan sulit.
Hiburan

Masih Solo Di Usia 41, Luna Maya: “Kahwin Tidak Akan Sempurnakan Hidup Saya”

gempak
07/09/2024
13:55 MYT
Meski diketahui sedang hangat bercinta dengan aktor yang jauh lebih muda daripadanya, Maxime Bouttier, Luna mengaku tidak terburu-buru untuk berkahwin.
Hiburan

Sertai Kelas ‘Muay Thai’, Yusof Bahrin Akui Pelakon Perlu Ada Seni Asas Pertahankan Diri - “Kalau Nak Masuk Set Baru Nak Belajar Memang...”

gempak
07/09/2024
12:55 MYT
Menurut Yusof, pelakon yang mempunyai asas mempertahankan diri akan menjadikan babak berlawan itu nampak lebih menyakinkan dan cantik.
Viral

Netizen Tampil ‘Back Up’ Abang Bas, Anggap Konten Dengan Pelajar Perempuan Hanya Gurauan - “Niat Dia Baik, Yang Fitnah Nanti Merangkaklah Cari…”

gempak
07/09/2024
12:25 MYT
Susulan kes viral ‘Abang Bas’, terdapat segelintir netizen yang meluahkan rasa simpati terhadap lelaki tersebut dan menganggap isu itu telah menutup periuk nasinya.
Hiburan

Fiziwoo Simpati Dengan Pereka Fesyen Yang Berdepan Masalah Kewangan - “Kami Rasa Kasihan & Terkesan Dengan…”

gempak
07/09/2024
11:55 MYT
Pereka fesyen Fiziwoo mengakui mereka berasa simpati dengan situasi dihadapi rakan dalam industri kreatif yang berdepan masalah kewangan sehingga terpaksa melakukan pinjaman di saluran yang salah.