Menerusi penyelidikan terkini, individu yang melakukan pekerjaan dengan tahap aktiviti fizikal tinggi bagi jangka masa panjang lebih berisiko untuk mengalami masalah demensia (nyanyuk) dan gangguan kognitif.

Hal Ini berdasarkan kesimpulan penyelidik dari Norwegian National Centre of Ageing dan Health, Columbia Mailman School of Public Health serta the Butler Columbia Aging Center.

Terdapat lima pekerjaan yang digunakan sebagai contoh sebagai pekerjaan paling menuntut penggunaan fizikal, termasuklah:

- Jualan, pekerja runcit dan sejenisnya
- Jururawat
- Jururawat untuk warga emas, orang kurang upaya
- Petani
- Penternak

"Menunjukkan kepentingan membangunkan strategi untuk individu dalam pekerjaan yang menuntut secara fizikal bagi mencegah gangguan kognitif, " tulis para penyelidik.

Pekerjaan yang menuntut penggunaan fizikal digambarkan sebagai kerjaya yang memerlukan banyak penggunaan lengan dan kaki serta pergerakan seluruh badan, seperti memanjat, mengangkat, mengimbang, berjalan, membongkok, dan mengendalikan bahan.

Penyelidikan telah dijalankan melalui salah satu kajian demensia berasaskan populasi terbesar di dunia, iaitu Kajian HUNT4 70+. Telah diperhatikan bagaimana aktiviti fizikal di tempat kerja antara umur 33 dan 65 tahun dikaitkan dengan risiko mengalami demensia dan gangguan kognitif ringan selepas umur 70 tahun.

Berdasarkan analisis data 7,005 peserta, 902 daripada mereka telah didiagnosis dengan demensia di kemudian hari. Sementara seramai 2,407 orang lagi telah didiagnosis dengan gangguan kognitif ringan.

Pasukan penyelidik mendapati bahawa orang yang bekerja menggunakan fizikal mempunyai risiko 15.5 peratus lebih tinggi mengalami demensia atau gangguan kognitif. Tetapi risiko jatuh kepada sembilan peratus bagi mereka yang bekerja dengan permintaan fizikal yang rendah. Bagaimanapun, diagnosis gangguan kognitif ringan tidak semestinya disertai dengan demensia.

Risiko demensia akibat kerja fizikal yang tinggi mungkin berkaitan dengan prestasi otak.

"Permintaan fizikal yang lebih tinggi pada masa dewasa lewat sebelum ini dikaitkan dengan jumlah hippocampal yang lebih kecil dan prestasi ingatan yang lebih lemah, " kata para penyelidik.

Begitu juga, individu yang bekerja dalam pekerjaan yang berbahaya secara fizikal atau dengan tuntutan pekerjaan yang tinggi, sama ada psikologi atau fizikal, digabungkan dengan kawalan kerja yang rendah berprestasi lebih teruk pada ujian kognitif di kemudian hari.

Hasil kajian ini juga menunjukkan bahawa permintaan fizikal yang tinggi di tempat kerja memberi kesan negatif terhadap kesihatan otak dan fungsi kognitif pada usia tua, yang meningkatkan risiko gangguan di kemudian hari.

Sumber: Kompas

BACA: Nak Elak Nyanyuk, Sertai Kumpulan Marhaban! Ini 5 Manfaat Lain Yang Perlu Korang Tahu​