Pelakon yang kini bergelar pengarah, Isma Yusoof tampil membuat pengakuan bahawa dirinya adalah seorang transgender atau pondan.

Menurut Isma, dia sudah berperwatakan lembut sejak kecil, namun ramai yang tidak mengetahui kerana dikaburi oleh lakonannya yang sering membawa watak lelaki sejati.

Perkara itu dikongsi menerusi sebuah video di akaun Instagram miliknya buat tatapan ramai.

"Let me tell you straight guys, ya saya memang pondan, saya memang dari kecil dari azali, kalau korang tengok gambar saya masa kecil, memang dah pose macam pondan dah.

"Cuma, korang semua tengok lakonan saya, of course bila saya masuk industri saya diberi watak lelaki sejati, watak LGBT saya ada lakukan dua kali.

"Korang terpedaya dengan lakonan saya, korang rasa saya straight, apabila saya keluar nampak saya lembut dan terkejut," katanya dalam video tersebut.

Dalam pada itu, Isma mengatakan dia gembira dan berasa cukup dengan sifat fizikalnya tanpa perlu mengubah untuk kelihatan seperti wanita.

"Ada juga yang mempersoalkan suara dan raut wajah saya yang jantan tak macam muka Sajat lah atau pondan yang makan hormon, kenapa nak makan hormon?

"Saya gembira dengan muka, badan dan suara saya, kenapa saya nak kena tukar? saya terima diri saya sebagai pondan.

"Saya memang takda nafsu pada wanita, jangan ada pula wanita yang nak cuba ubah saya, saya transgender woman dalam diri saya wanita," katanya lagi.

Ekoran itu, Isma berharap agar tiada lagi pihak yang terus mempersoalkan tentang apa-apa yang berkaitan fizikal dan suaranya.

Meninjau ruangan komen entri berkenaan, rata-rata pengikut Isma meninggalkan respon positif dan memuji hasil karyanya dalam bidang seni.

A post shared by ?⚡ 〰 ⛵ (@ishmaryarai)