Pasangan duet popular Nuha Bahrin dan Naufal Azrin menggalakkan perkahwinan pada usia muda bagi mengelakkan masalah sosial terutamanya maksiat.

Jelas Nuha, 22, golongan remaja khususnya bagaimanapun perlu bersedia dalam banyak perkara sebelum membuat keputusan untuk berkahwin awal.

"Saya menggalakkan kahwin awal bagi mereka yang dah bersedia. Kalau dah sedia untuk berkahwin, umur itu tak kisah pun berapa.

"Cuma kalau yang masih bersekolah itu agak tak sesuai. Tapi kalau atas persetujuan keluarga okay saja. Kalau mereka okay kenapa tidak, kita nak elakkan maksiat.

"Secara peribadi, saya jenis orang yang mengambil berat mengenai pendidikan jadi kalau nak kahwin boleh tapi atas persetujuan keluarga.

"Tapi kalau boleh habiskan sekolah dulu dan kalau nak kahwin lepas itu tiada masalah," katanya.

Ekspo Perkahwinan ada Nuha & Naufal

Nuha dan Naufal ditemui pada Sidang Media Pelantikan Nuha Bahrin dan Naufal Azrin sebagai duta Ekspo Perkahwinan Ijab & Qabul 2022 yang bakal berlangsung pada 23 hingga 25 September ini di Dewan Raja Muda Musa, Shah Alam.

A post shared by Beegood Music (@beegoodmusic)


Ekspo Perkahwinan Ijab & Qabul 2022 yang berlangsung selama tiga hari itu akan melibatkan pelbagai aktiviti menarik antaranya forum, live band, bengkel perkahwinan, persembahan kebudayaan dan kemunculan selebriti serta pempengaruh.

Ekspo perkahwinan itu direka untuk memenuhi kehendak pengunjung dengan memuatkan lebih 80 tapak peniaga, dan kategori peniaga yang dipelbagaikan dari butik perkahwinan, katering dan kanopi, dewan dan tempat perkahwinan hingga ke agensi pelancongan, pusat kecantikan, takaful, barang kemas, kosmetik dan pelbagai lagi.

Kawan-kawan kahwin awal

Sementara itu, Naufal, 23, berkata persediaan dari segi kewangan, mental dan fizikal sangat perlu sebelum mengambil keputusan berkahwin.

"Saya setuju saja kahwin muda tapi kena betul-betul bersedia. Bersedia dari segi kewangan, dalaman dan fizikal.

"Selepas itu, budi bicara dengan orang macam mana kena jaga. Saya bukan tak sedia, tapi masa itu belum tiba lagi. Saya nak utamakan keluarga dulu.

"Kawan lelaki saya yang umur 22 dan sebaya saya pun ada yang dah kahwin. Mereka okay saja," katanya.