Pihak ketenteraan Amerika Syarikat (AS) dilaporkan telah membeli data dari aplikasi Muslim Pro bagi tujuan menentang keganasan.

Memetik laporan Motherboard, sebanyak 98 juta data pengguna Muslim Pro telah berjaya dibeli. Selain aplikasi itu, mereka turut membeli data dari aplikasi Muslim Mingle, CPlus for Craigslist, Accupedo dan Global Storms.

Pembelian data ini dilihat merisaukan kerana ia boleh digunakan oleh pihak tentera AS untuk menjejak data lokasi pengguna Muslim Pro yang beragama Islam.

Data digunakan oleh aplikasi untuk memberikan waktu solat, lokasi kiblat dan ayat-ayat Al Quran.

Menurut Motherboard, jurucakap Komando Operasi Khas AS, Navy Cmdr Tim Hawkin mengesahkan data dibeli bagi membantu keperluan operasi khas pihak tentera di luar negara.

Dia turut mendakwa prosedur serta polisi menjaga privasi, hak asasi dan undang-undang rakyat Amerika Syarikat tetap akan dihormati selepas data dibeli.

Di laman Twitter, ramai wargamaya terutamanya dari Malaysia yang mahu menyahpasang aplikasi tersebut di telefon pintar mereka.

“Saya akan nyahpasang Muslim Pro dengan segera,” tulis seorang wargamaya.

“Okay, jom kita buat semua. Selamat tinggal Muslim Pro,” tegas seorang wargamaya lagi.

“Nak kena delete cepat ni,” ujar seorang wargamaya.

“Jadi betul la ni. Tiba masanya untuk buang aplikasi ni dari telefon saya,” komen seorang wargamaya lagi.

Sehingga ini pihak Muslim Pro masih belum mengeluarkan sebarang komen mengenai penjualan data pengguna kepada pihak tentera.