,
Berita

"Kira Duit Siap-Siap, Keluarga 'Abang Bas' Mahu Ambil Tindakan" - Peguam

Gempak
17/09/2024
08:25 MYT

Keluarga 'Abang Bas' mahu mengambil tindakan undang-undang terhadap individu, termasuk selebriti yang didakwa menimbulkan syak wasangka serta kecaman terhadap lelaki itu sepanjang ditahan polis akibat dituduh di mahkamah.

Keluarga Mahu Ambil Tindakan

Menurut laporan Berita Harian, peguam secara probono, Datuk Ahmad Zaharil Muhaiyar, berkata tindakan itu diambil selepas ahli keluarganya menerima kecaman daripada warganet susulan kes dihadapi 'Abang Bas'.

Namun begitu, beliau berkata, individu terbabit masih berkesempatan untuk membuat permohonan maaf kepada keluarga 'Abang Bas' sekiranya tidak mahu tindakan undang-undang diambil terhadap mereka.

"Semuanya bergantung kepada subjek ahli keluarganya, sebab selama ini pelbagai kecaman dibuat di media sosial terhadap 'Abang Bas'.

"Sudah tentu kita sudah mengenal pasti mereka...ramai, keluarga mengarahkan mereka (warganet) disaman.

"Pecahlah mana-mana tabung yang ada, kira siap-siap jadi senang nak kira nanti. Selama ditahan, dia dikecam tanpa belas ihsan," katanya ketika ditemui selepas menjelaskan ikat jamin 'Abang Bas' di Kompleks Mahkamah Muar hari ini.

Kemuka Rayuan Kurangkan Ikat Jamin

Dalam pada itu, Ahmad Zaharil berkata, pihaknya berusaha untuk mendapatkan kembali bas yang dipandunya yang kini disita polis untuk siasatan lanjut.

Katanya, pada masa sama, mereka juga akan berusaha mengemukakan rayuan bagi mengurangkan ikat jamin yang dikenakan.

"Saya simpati dengan apa yang dilalui 'Abang Bas' dan selepas berjumpa dengannya saya minta dia bersabar kerana saya akan bantunya.

"Untuk mensabitkannya, kita jangan melihat daripada satu perspektif sebaliknya keseluruhan. Adalah tidak adil bila anda tidak mengenalinya (Abang Bas), tetapi membuat pelbagai andaian di media sosial," katanya.

Sebelum ini, tular di TikTok seorang lelaki menggelar seorang penumpang bas yang dipercayai pelajar sekolah rendah sebagai orang yang disukainya atau 'crush' dan 'kesayangan'.

Hantaran itu mendapat kecaman orang ramai yang berpendapat ia tidak sesuai dan boleh dianggap sebagai gangguan seksual terhadap kanak-kanak.

Tindakan merakam foto atau video kanak-kanak tanpa kebenaran ibu bapa melanggar hak serta privasi mengikut Akta Kanak-Kanak 2001.

Berdasarkan pemerhatian di TikTok, pemilik akaun itu merekodkan video ketika memandu bas sekolah, dengan wajah murid jelas kelihatan.

Susulan itu, Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat Datuk Seri Nancy Shukri mengarahkan pegawai Jabatan Pembangunan Kanak-Kanak (JPKK) membuat laporan polis mengenai satu hantaran yang tular di media sosial.

ARTIKEL BERKAITAN: ‘Abang Bas’ Sebak Selepas Dibebaskan, Peguam ‘Pencil Box’ Hadir Ke Mahkamah Bantu Proses Pembayaran Wang Jaminan RM40,000

ARTIKEL BERKAITAN: Dikecam Ulas Isu 'Abang Bas', Nani Roslan Mahu Sebar Kesedaran - "Lebih Kepada Sedih & Kecewa Bila Ada Ibu DM Minta Saya…"

ARTIKEL BERKAITAN: 'Abang Bas' Didakwa Lagi Di Mahkamah, Sempat Tunjuk 'Mini Love'

ARTIKEL BERKAITAN: “Nak Kutuk Ke, Cakap Saya Terpaling Tahu Ke, Silakan” - Teruk Dikecam Bersuara Isu Abang Bas, Uyaina Arshad Tetap Mahu Sebar Kesedaran Tentang Pedofilia

ARTIKEL BERKAITAN: Abang Bas ‘Crush’ Dengan Murid Sekolah Menangis Didakwa

ARTIKEL BERKAITAN: Tiz Zaqyah Bengang Ada Individu Backup Abang Bas, Kongsi Pengalaman Rakan Sendiri Kena Gangguan Seksual

ARTIKEL BERKAITAN: “Keluarga Rapat Pun Tak Boleh Dipercayai” - Diana Danielle Puas Hati Abang Bas Sekolah Ditangkap

ARTIKEL BERKAITAN: Rakam Video Pelajar Perempuan, Pemandu Bas Atau 'Abang Bunga' DiCekup Polis

Sumber: Berita Harian

Topic Berkaitan
Must-Watch Video
Hiburan

"Elak Andaian Cetus Spekulasi Cerai Fazura, Fattah" - Pengurus

gempak
19/09/2024
02:30 MYT
Sejak Fazura memfailkan perceraian terhadap suami, Fattah Amin pada Jumaat lalu, ramai peminat yang mengikuti kisah rumah tangga pasangan selebriti tersebut.
Hiburan

Uyaina Arshad Tak Terkesan Netizen Petik Nama Bakal Disaman ‘Abang Bas’ - “Saya Cakap Berlandaskan Fakta, Nak Cakap Saya ‘Terpaling’…Terpulanglah”

gempak
19/09/2024
01:55 MYT
Pengacara dan pelakon Uyaina Arshad mengakui tidak terkesan dengan kecaman dan kritikan netizen yang dilemparkan terhadapnya susulan lantang bersuara dalam kes membabitkan ‘Abang Bas’ seperti yang tular beberapa hari lalu.
Viral

Terpalit Dalam Kes Eksploitasi Agama & Kanak-Kanak, Ini Latar Belakang Syarikat GISB!

gempak
18/09/2024
13:25 MYT
Sejak beberapa hari lalu, kecoh tentang syarikat Global Ikhwan Services & Business Holdings (GISB) yang didakwa melakukan eksploitasi terhadap agama dan kanak-kanak.
Berita

Gambar Bedah Siasat Zayn Rayyan Tular, Polis Tidak Maklum Perkembangan Siasatan

gempak
18/09/2024
05:27 MYT
Pihak pembelaan yang mewakili ibu bapa kanak-kanak autistik, Zaim Ikhwan Zahari dan Ismanira Abdul Manaf masih belum menerima sebarang perkembangan terkini berhubung siasatan dijalankan terhadap kebocoran gambar bedah siasat di aplikasi Telegram sebelum ini.
Berita

Kes Zayn Rayyan: Nama Kekal Dalam Kertas Pertuduhan

gempak
18/09/2024
04:43 MYT
Nama Zayn Rayyan Abdul Matiin dikekalkan dalam kertas pertuduhan yang dihadapi ibu bapa kanak-kanak autistik itu.