Umum mengetahui TikTok merupakan platform perkongsian bersifat terbuka yang tidak hanya tertumpu pada hiburan semata-mata. Malah, TikTok turut menjadi platform pilihan untuk berkongsi tentang hal-hal lain seperti kulinari, kesihatan dan juga kecantikan.

Namun, TikTok juga tidak terlepas menjadi platform perkongsian trend-trend terkini, yang kadang-kala dianggap tidak masuk akal. Terbaharu, beberapa pengguna platform berkenaan mencetuskan trend kembali trend ‘vabbing’ iaitu penggunaan cecair rembesan alat sulit wanita sebagai pengganti minyak wangi.

Hal ini sedikit sebanyak memberi gambaran yang menjijikkan apabila cecair tersebut dicalit pada permukaan kulit yang selalu di oles dengan minyak wangi, iaitu pergelangan tangan, belakang telinga dan tengkuk.



Seorang pengguna TikTok menerusi testimoni berkata: “Jadi saya rasa vabbing ini berjaya kerana kami didekati oleh tiga orang lelaki. Salah seorang daripadanya offer nak belikan minuman, tetapi saya tolak. Namun, seorang rakan pun dibelanja minum dan saya rasa ia berjaya,” katanya.

Dalam pada itu, seorang lagi pengguna TikTok yang turut mencuba trend berkenaan berkata: “Ketika saya keluar rumah, saya terserempak dengan dua jiran lelaki saya. Mereka kata saya berbau wangi,” katanya.

Adakah ia benar-benar berkesan? Tidak mungkin. Seorang doktor dari Australia yang diundang ke podcast Kylie & Jackie O berkata: “Pelbagai aroma datang daripada alat sulit. Dan kadang-kala ia boleh jadi aroma yang ‘bagus’ dan ‘tidak bagus’. Ia bukanlah daya penarik yang begitu berkuasa seperti apa yang sesetengah wanita jangkakan.

Pakar dalam bidang seks, Shan Boodram turut pernah berkongsi yang tiada kajian sains berkenaan cecair alat sulit yang boleh menarik perhatian pasangan.

“Tidak ada saranan konklusif tentang impak vabbing. Ia jadi salah satu hal yang menyeronokkan apabila anda percaya ia (vabbing) boleh menjadikan anda lebih yakin,” katanya.