,
Berita

Nahas Elmina: Laporan Akhir Dikeluar Beberapa Hari Lagi - Anthony Loke

Awani
14/08/2024
09:25 MYT
Laporan akhir berhubung nahas kemalangan udara Elmina di Shah Alam yang mengorbankan 10 nyawa pada 17 Ogos tahun lalu dijangka dikeluarkan dalam beberapa hari lagi.
Perkara itu dimaklumkan oleh Menteri Pengangkutan, Anthony Loke menjelang setahun insiden tersebut.

“Saya fikir laporan ini akan disiarkan beberapa hari lagi kerana menjelang ulang tahun pertama. Sudah tentu ia akan dikeluarkan nanti," katanya dalam sidang media bersama Menteri Ekonomi, Rafizi Ramli pada Rabu.

Pada 15 September tahun lalu, laporan awal yang diterbitkan oleh MOT mendedahkan tiada objek asing, bulu burung atau mana-mana bahan ditemui dalam komponen enjin kiri dan kanan pesawat Beechcraft 390 Premier 1.
Laporan awal nahas itu juga menyatakan enjin sebelah kanan pesawat itu terpecah kepada tiga segmen yang berbeza iaitu kipas; pemasangan sarung kipas dengan bilah Tekanan Perantaraan (IP) dan Alat Pemampat Tekanan Tinggi dan Bahagian Panas.

BERITA TRENDING: Eman Manan Tiada Alasan Hadkan Diri Untuk Berlakon, Syukur Diberi Kesihatan Baik – “Setakat Ini Tiada Ubat Yang Perlu Saya Makan”

BERITA TRENDING: Luah Rasa Sayang, Ibu Titip Doa Untuk Shila Amzah Sempena Hari Lahir - “Serta Umur Yang Menjadi Kesempatan Untuk Rajin Beribadah…”

BERITA TRENDING: Zubir Khan Mengaku Pernah Wujud Rasa ‘Insecure’, Ambil Masa Lama Dapat Keyakinan Diri - “Saya Sorok Tangan Saya Sebab…”

BERITA TRENDING: Kongsi Momen Mesra Dengan Isteri, Aqil Zulkiflee Cetus Rasa Bimbang Golongan Ibu - “Anak Sampai Tanya Boleh Ke Peluk-Peluk Dalam Kolam”

Siasatan ke atas nahas tersebut dijalankan oleh Biro Siasatan Kemalangan Udara (AAIB) mengikut Annex 13 berdasarkan Konvensyen Chicago dan Peraturan-Peraturan Penerbangan Awam Malaysia 2016.
Pesawat berkenaan dikendalikan oleh Jet Valet Sdn Bhd yang berlepas dari Lapangan Terbang Antarabangsa Langkawi (WMKL), menuju ke Lapangan Terbang Sultan Abdul Aziz Shah, Subang.
Laporan awal juga menyatakan pesawat jenis Beechcraft Premier 1 itu mempunyai sijil kelayakan udara yang sah dan diselenggarakan mengikut peraturan.
Sumber: Astro Awani
Topic Berkaitan
Must-Watch Video
Viral

Syarikat Penerbangan Tersalah Buat Diskaun, Harga Kelas Pertama Dipotong 85%

gempak
28/08/2024
05:51 MYT
Sebuah syarikat penerbangan terkenal Australia, Qantas Airways Limited menjadi ‘kelam kabut’ selepas tersalah membuka diskaun pada bahagian kelas pertama sehingga 85 peratus.
Berita

“Ya Allah, Ya Allah, Ya Allah” - Jeritan Terakhir Pembantu Juruterbang Nahas Elmina

gempak
16/08/2024
10:47 MYT
Transkrip perakam suara kokpit milik pesawat Beechcraft Model 390 (Premier 1), N28JV yang terhempas di Elmina, Shah Alam tahun lalu, mendedahkan detik akhir dialami juruterbang yang panik dan ketakutan ketika tragedi itu.
Berita

Kegagalan Kawal Penerbangan Punca Tragedi Pesawat Terhempas Di Elmina

gempak
16/08/2024
09:14 MYT
Nahas pesawat Beechcraft Model 390 (Premier 1) di Bandar Elmina tahun lalu disahkan berpunca daripada kehilangan kawalan semasa penerbangan disebabkan masalah protokol yang tidak disengajakan.
Berita

Pengunjung Panik Helikopter Terhempas Atas Bumbung Hotel Di Australia, Juruterbang Disahkan Maut!

gempak
12/08/2024
09:24 MYT
Beratus pengunjung yang menginap Double Tree by Hilton di timur laut Australia gempar apabila sebuah helikopter terhempas di atas bumbung hotel yang didiami mereka hingga mencetuskan kebakaran.
Berita

Saksi Nampak Pesawat Berlegar-Legar Di Ruang Udara Sebelum Terhempas, Nahas Di Brazil Ragut 61 Nyawa

gempak
10/08/2024
10:25 MYT
Pesawat itu berlepas dari Casvavel, Parana dan dijadual dalam perjalanan ke lapangan terbang antarabangsa utama Sao Paolo.