Sebut Roti Benggali pasti ramai yang akan teringat sinonimnya dengan hidangan di Pulau Pinang. Pelbagai cara hidangan disediakan dengan sebuku roti benggali - sapu mentega, cicah gulai dan makan kosong pun jadilah!

Bagaimanapun, rata-rata rakyat Malaysia menyangka bahawa roti tersebut berasal dari Bengal, India. Difahamkan nama sebenar roti itu adalah 'panggali' dari bahasa Tamil atau membawa makna 'perkongsian' dalam bahasa Melayu.

BERITA TRENDING: Dipecat Sebab Pakai Salib, Netizen Bengang Dengan Si ‘Kaki Viral’ - “Takkan Orang Bukan Islam Tak Boleh Kerja Restoran Halal”

Namun, ramai yang tersalah sebut nama Roti Panggali sehingga nama roti itu berubah kepada Roti Benggali.

Fakta itu turut dikongsikan dalam sebuah podcast di aplikasi TikTok oleh @wisedefies yang membuatkan ramai warganet terkejut dengan informasi yang diberikan.
@wisedefies Sharing the Origins of Roti Benggali with @MIX ?? Mix Drive - Hafiz (@Geram&Menyampah) and Guibo (@guibooooo). You can watch the whole story here > @Wise Defies #wisedefies #mix #mixfm #mixmy #TikTokGuru #JomBelajar #LearnOnTikTok #facts #theory #funfacts #malaysia #penang #food #foodie #mixexplores #mixexploreswithwisedefies #rotibenggalibakar #rotibenggalisusu #malaysianhistory #sejarah #sejarahmalaysia #makan #makanan #foodfacts #malaysiafood #onradio #onair ♬ Epic Inspiration - DM Production

"Ia sebenarnya bukan berasal dari Bengal atau dari mana-mana negara lain, ia sebenarnya berasal dari Malaysia," kata TikToker tersebut.

Antara komen yang diterima:

“Seriuslah! Baru tau ni,”

“Opah aku cakap Bengali yang jual, tu pasal panggil macam tu,”

“Seseorang kena arkibkan info ni.”

Untuk info, roti yang berasal dari Penang itu merupakan ciptaan Sheikh Mohd Ismail, seorang India Muslim yang membuka kedai dikenali sebagai British Malaya Bakery di George Town pada tahun 1928.

Sumber: TikTok