Pandemik COVID 19 yang melanda dunia sejak setahun lalu membuat banyak aktiviti terbatas.

Salah satu sektor yang hampir terhenti adalah pelancongan. Padahal melancong merupakan hobi bagi kebanyakan manusia di seluruh pelusuk dunia.

Meski virus Corona masih belum 'terhapus' sepenuhnya, banyak sektor yang telah mula membuka dan berjalan demi kelangsungan dan merancang ekonomi.

Salah satunya adalah sektor pelancongan yang sedang dipertimbangkan agar boleh 'aktif' semula setelah banyak negara mula membuka sempadan selepas vaksin membasmi virus ini sudah ditemui.

Selain manusia memerlukan vaksin, ternyata passport atau buku merah yang dimiliki setiap individu juga perlu 'divaksin'.

Iya, passport juga memerlukan 'vaksin' sebelum seseorang dibenarkan melancong. Itulah laporan terkini yang dilaporkan oleh CNN.

Menurut laporan CNN, terdapat beberapa syarikat teknologi kini mula membangunkan aplikasi dalam telefon bimbit yang akan mengandungi data mengenai ujian COVID 19 dan pengambilan vaksin.

Salah satunya adalah sebuah syarikat yang dikenali sebagai The CommonPass dilaporkan membangunkan aplikasi yang membolehkan pengguna memuat naik data perubatan seperti ujian COVID 19, atau vaksin yang telah diambil di hospital atau sijil kesihatan yang boleh diimbas melalui QR Code tanpa mendedahkan informasi yang sensitif untuk ditunjukkan kepada pihak berkuasa.

Data itu kemudian akan menjadi akses buat seseorang mudah memasuki lokasi konsert, stadium, panggung wayang dan tentulah sesebuah negara!

Pembangunan aplikasi 'vaksin' yang sedang dibangunkan itu juga mendapat kerjasama daripada beberapa syarikat penerbangan dunia termasuk Cathay Pacific, Lufthansa, Swiss Airlines dan United Airlines.

"Jika kita berjaya melakukan (pembangunan aplikasi vaksin), anda boleh mengumumkan telah memiliki sijil vaksin dalam telefon bimbit yang telah diambil dari sesebuah negara sewaktu melancong dan itu memberi akses untuk anda ke semua lokasi yang dibenarkan," kata Pengarah Urusan Linux Foundation, Brian Behlendorf.

Kredit Foto: CNN