Suruhanjaya Penerbangan Malaysia (Mavcom) mengumumkan semakan caj perkhidmatan penumpang (PSC) untuk Tempoh Kawal Selia Pertama (RP1), bermula 1 Jun 2024 hingga 31 Dis 2026.

Bermula 1 Jun nanti, jika penumpang terbang dalam Malaysia dan perlu menukar pesawat, penumpang berkenaan akan dikenakan bayaran tambahan RM7.


Jika penumpang terbang ke negara lain dan perlu melakukan pemindahan penerbangan, bayarannya adalah sehingga RM42, bergantung pada lapangan terbang.

Bagaimanapun, pelanggan yang membeli tiket sebelum 1 Jun 2024 tidak akan dikenakan caj baharu, walaupun melancong selepas tarikh tersebut.

Berikut merupakan perincian bayaran:

Untuk penerbangan domestik (dalam Malaysia), penumpang akan dikenakan bayaran RM7 untuk pemindahan di kebanyakan lapangan terbang. Namun, jika anda berpindah penerbangan di Lapangan Terbang Antarabangsa Senai, bayarannya RM10.

Manakala bagi penerbangan antarabangsa pula, jika penumpang berpindah penerbangan di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur 1 (KLIA1), mereka akan dikenakan bayaran RM42. Di KLIA2 dan lapangan terbang lain, bayaran untuk pemindahan antarabangsa ialah RM29.

Caj berlepas bagi penerbangan domestik biasanya RM11, tetapi Lapangan Terbang Antarabangsa Senai akan mengenakan bayaran RM16 berbanding RM11 kebiasaannya.

Bagi pelancong antarabangsa, caj perlepasan adalah pada harga RM73 tidak kira ke mana pun destinasinya.

Bayaran ini dikenakan kepada semua lapangan terbang kecuali KLIA2 dan beberapa lapangan terbang lain, di mana caj pelepasan antarabangsa telah diseragamkan kepada RM50. Sebelum ini, pelancong yang terbang melangkaui negara ASEAN dikenakan bayaran RM73.

Mavcom berkata kemas kini ini adalah untuk membantu sektor penerbangan pulih dan menyesuaikan diri selepas pandemik COVID-19. Mereka telah berbincang dengan ramai orang dan organisasi untuk memutuskan yuran ini, bertujuan memastikan perjalanan udara di Malaysia mudah diakses dan menyokong lapangan terbang negara.

Kredit foto: KLIA2 Info

BERITA TRENDING: Gara-Gara Pegang Beg Rakan Berstatus Datin, Wanita Tempatan Ini Ditahan Di China Selama 30…

BERITA TRENDING: KLIA Dipilih Sebagai Lapangan Terbang Ke-8 Paling Teruk di Asia