Aktor kesayangan Bollywood, Aamir Khan mendedahkan dirinya pernah menjadi pemabuk suatu masa dahulu.

Aamir mengaku dirinya pernah menghabiskan satu botol alkohol untuk sekali minuman dan menyifatkannya sebagai perbuatan tidak bermoral. Beliau kemudian mengambil keputusan untuk berhenti menjadi pemabuk.

“Saya mahu berkongsi kisah ini. Saya pernah menjadi pemabuk namun akhirnya memutuskan untuk berhenti dari mengambil alkohol,” ujar Aamir sewaktu temubual bersama News18 baru baru ini.

Beliau memanjangkan kisah: “Sebenarnya saya bukan pemabuk yang meminum alkohol setiap hari. Saya meminumnya sewaktu menghadiri acara keraian.

“Tapi masalahnya, apabila saya mula minum, saya boleh menghabiskan sebotol alkohol dengan ‘sekali jalan’. Itu adalah sangat tidak baik.”

Mengaku perbuatannya itu tidak elok, malah boleh membinasakan diri dan sekeliling saat berada dalam pengaruh alkohol.

“Apabila dalam keadaan mabuk kita selalu tidak sedar perbuatan atau perkataan yang dikeluarkan. Dan ini akan membuat kita menyesal selepas itu.

“Cuma sepanjang saya masih minum, tidak pernah berlaku hal buruk yang besar. Tapi saya selalu percaya apabila seseorang sudah hilang kawalan, pertimbangan mereka akan ikut hilang. Semuanya akan jadi serba tak kena,” luahnya lagi.

Lantaran sedar dirinya mungkin akan binasa jika terus minum alkohol, Aamir memutuskan berhenti.

“Saya percaya semua hal perlu berada dalam kawalan. Saya tidak fikir saya boleh kawal alkohol. Jadi lebih baik saya berhenti minum,” katanya.

Pendedahan tersebut dilakukan Aamir sewaktu meraikan ulang tahun ke-57nya


bersama media tempatan.


Dalam temubual sama, beliau turut berkongsi mengenai kehidupannya bersama anak perempuan, Ira Khan dan anak lelaki, Junaid Khan dan Azad Rao Khan. Aamir sebelum ini pernah dua kali berkahwin, yang pertama dengan Reena Dutta (1986-2002) dan Kiran Rao (2005-2021) catat Hindustan Times.

Kemunculan Aamir dalam naskhah terkininya, Laal Singh Chaddha dijadualkan ditayangkan pada 11 Ogos depan. Filem tersebut turut dibintangi bintang terkenal Kareena Kapoor, Mona Singh dan Naga Chaitanya.