Misteri kehilangan pembaca berita televisyen era 90-an, Zalina Azman, menjadi bualan hangat ramai pihak sejak beberapa hari lalu.

Zalina dilaporkan hilang sejak November tahun lalu apabila gagal dihubungi oleh ahli keluarganya bagi memaklumkan berita bapa kepada pembaca berita itu telah dimasukkan ke hospital.

BACA: “Where Are You Zally?” – Bekas Personaliti TV3 Zalina Zalim Dilaporkan Hilang Sejak November lalu

Berikut merupakan 7 fakta menarik yang anda perlu tahu tentang wanita yang disifatkan seorang elegan itu:

#1 Zalina warganegara Indonesia


Nama asalnya ialah Zalina Shaara Azman dan mencecah usianya 58 tahun pada 2022, wanita itu sebenarnya berkewarganegaraan Indonesia.

#2 Zalina punya Ijazah Sarjana Muda Kewartawanan


Semasa kecil dia menamatkan pendidikannya dengan memperoleh gred yang baik di sebuah sekolah terbaik di tempat tinggalnya. Beliau juga merupakan pemegang Ijazah Sarjana Muda Kewartawanan dan mula bekerja di stesen televisyen TV3 sejak tahun 1990.

#3 Zalina temuramah Nelson Mandela


Zalina pernah diberi jolokan ‘hos wanita paling glamour’ dan pernah menemuramah personaliti antarabangsa seperti bekas Perdana Menteri Afrika Selatan, Nelson Mandela.

#4 Zalina pernah temuramah Beyonce & Britney Spears


Beliau turut berpeluang menemuramah bintang popular Hollywood, iaitu selebriti Beyonce Knowles dan Britney Spears.

#5 Zalina tulis buku


Selepas bersara, Zalina telah mengeluarkan naskah yang ditulisnya sendiri. Antara karyanya adalah Mystical Mangla dan V Vintage.

#6 Zalina hos AJL


Selain menjadi pembaca berita, Zalina pernah mengemudi anugerah berprestij Anugerah Juara Lagu (AJL) bagi tahun 2000 dan 2001

#7 Zalina berkahwin dan punya dua anak lelaki


Status Zalina adalah sudah berkahwin dan memiliki seorang anak lelaki bernama Mikhael Norman,33, namun identiti suaminya tidak pernah didedahkan.

Sementara itu, usaha pencarian masih dijalakan oleh pihak berkuasa dan Polis Di Raja Malaysia (PDRM) membuat hebahan kepada orang awam untuk membantu siasatan dengan ciri-ciri mangsa adalah berketinggian 158 sentimeter, berat 60 kilogram, berkulit hitam manis dan berbadan kurus.

Orang ramai boleh menghubungi Pegawai Penyiasat Kes Sarjan Sabturia Lorong atau Balai Polis Seksyen 6 Shah Alam di talian 03-55194622 jika mempunyai maklumat.

Sumber - The Daily Wiki Biography, Sinar Harian