,
Hiburan

Pertama Kali Bekerjasama, Zul Ariffin Kagum Dengan Bakat & Potensi Sofyank - “Industri Kita Perlu Lebih Ramai Orang Seperti Ini”

Asyikin Mayudin
21/10/2024
09:55 MYT
Berpeluang bekerjasama dengan Sofyank, pelakon Zul Ariffin menganggap pencipta kandungan digital media sosial mampu pergi lebih jauh dalam bidang yang diceburi.

Kagum dengan Sofyank

Menurut Zul, perkara itu diamatinya sendiri setelah berpeluang berada di bawah pengarahan Sofyank menerusi penghasilan sebuah video khas berkenaan permainan video MMORPG terkemuka dunia, Forsaken World 2, baru-baru ini.
“Sebelum ini, saya hanya mendengar dan tahu nama Sofyank ini bila ramai cakap mengenai video-video animasi atau VFX yang dia sering hasilkan di media sosial. Ada juga antaranya yang saya tengok dan dari situ saya dapat rasakan dia ini berbakat besar, apalagi dia pun pernah bekerjasama dengan nama-nama besar di luar negara seperti Zach King, Will Smith, Chris Hemsworth dan Paul Rudd.

“Kemudian bila dapat pula peluang untuk bekerjasama dengannya dalam video Forsaken World 2 ini, sudah tentulah saya pun teruja. Bagi saya, Sofyank adalah antara bakat anak Malaysia yang mampu pergi lebih jauh.

“Tidak mustahil dengan potensi yang dimiliki, dia mampu melakukan sesuatu untuk industri seni perfileman tanah air. Kalau lebih ramai dapat contohi dia pun bagus. Industri kita perlukan lebih ramai orang seperti ini,” katanya.

Watak adiwira

Berkongsi pengalamannya membawakan watak adiwira dalam video arahan Sofyank itu, Zul berkata, ia merupakan kali pertama dia menggayakan kostum ala-ala Marvel sepanjang membina kerjaya sebagai anak seni.
Zul berkata, kostum yang diinspirasikan daripada salah satu watak dalam permainan tersebut iaitu Demon Hunter itu akan menjadi antara kenangan menarik buat dirinya.

“Lakonan saya dalam video ini juga agak berbeza kerana banyak melibatkan kesan visual dengan menggunakan skrin hijau. Saya harus menggunakan imaginasi saya sendiri.

“Kostum itu nampak macam besi, tetapi tidak berat pun. Saya pun kagum sebab kostum itu juga dihasilkan daripada pereka bertaraf antarabangsa.
“Saya berjaya bawakan watak itu di bawah pengarahan Sofyank tak sampai lima jam. Semuanya berjalan dengan lancar dan yang penting saya ‘enjoy’ melakukannya,” ujarnya.

Seronok bekerjasama

Sementara itu, Sofyank atau nama sebenarnya, Muhammad Sofian Abdullah, 28, meluahkan rasa seronok dapat bekerjasama dengan pelakon filem Don Dukun itu yang disifatkan sangat profesional.
“Saya rasa Zul merupakan pilihan yang paling tepat untuk watak ini. Bukan sahaja kerana dia seorang pelakon aksi yang berkaliber tetapi juga kerana watak Demon Hunter ini memerlukan susuk tubuh sasa untuk beraksi dengan senjata yang besar.

“Sepanjang bekerjasama dengannya, saya seronok sebab Zul memang sangat profesional,”katanya.

Bagi menyempurnakan lagi elemen fantasi dalam video tersebut, Sofyank turut mendapatkan khidmat juruanimasi antarabangsa yang pernah berkhidmat untuk filem Hollywood seperti The Little Mermaid, Snow White dan Sonic the Hedgehog.
Ini juga bukanlah kali pertama Sofyank berkolaborasi dengan bintang lokal untuk tujuan permainan video mudah alih.

ARTIKEL BERKAITAN: Zul Ariffin Buat Trend ‘Thank You Ketayki’ Bikin Netizen Pecah Perut, Pencetus Trend Siap Komen Lagi - “Garaunya Ketayki Ni”

ARTIKEL BERKAITAN: Trailer Baru Keluar Tapi Ramai Yang Dah Tak Sabar Nak Tonton Filem Don Dukun – “Zul Ariffin Dengan Ropie, Mesti Berdekah Ni”

ARTIKEL BERKAITAN: ”Dulu Tangkap Polis, Sekarang Jadi Dukun” - Ramai Tak Sabar Nak Tengok Sisi Lain Zul Ariffin Dalam Don Dukun

ARTIKEL BERKAITAN: Sofyank Rancang Mahu Buka Syarikat Produksi Sendiri

Sebelum ini Sofyank pernah bekerjasama dengan Beto Kusyairy dalam sebuah video kesan visual yang berjaya mencapai jutaan tontonan dan menjadi buah mulut ramai.
Video arahan Sofyank untuk Forsaken World 2 boleh mula ditonton di laman sosial hari ini, manakala pelancaran rasmi permainan yang diterbitkan oleh VNGGames ini adalah pada 22 Oktober dan boleh dimuat turun di App Store serta Google Play.
VNGGames sebelum ini turut mencatat sejarah sebagai syarikat permainan video global pertama yang mengadaptasikan watak pahlawan Melayu, Mat Kilau dalam sebuah permainan mudah alih terkenal.
Jangan lupa saksikan filem Don Dukun yang bakal menghantui pawagam seluruh negara bermula 31 Oktober ini.
Don Dukun menampilkan pelakon-pelakon hebat tanah air seperti Zul Ariffin, Ropie Cecupak, Douglas Lim, Datuk Yusof Haslam, Sangeeta, Marsha Milan, Elly Arifin, Rashidi Ishak dan ramai lagi.
Topic Berkaitan
Must-Watch Video
Filem

Jadi Pegawai Polis, Penunggu Rimba… Dukun Pun Boleh! Ini 5 Filem Zul Ariffin Yang Wajib Anda Tonton

gempak
21/10/2024
11:55 MYT
Siapa yang tak kenal dengan aktor popular, Zul Ariffin. Sudahlah sasa, kacak pula. Memang pakej lengkap yang menjadi pujaan ramai.
Filem

Zul Ariffin Buat Trend ‘Thank You Ketayki’ Bikin Netizen Pecah Perut, Pencetus Trend Siap Komen Lagi - “Garaunya Ketayki Ni”

gempak
16/10/2024
12:20 MYT
Aktor Zul Ariffin sekali lagi mencuri tumpuan netizen apabila membuat parodi ‘Thank You Ketayki’ baru-baru ini.
Filem

Trailer Baru Keluar Tapi Ramai Yang Dah Tak Sabar Nak Tonton Filem Don Dukun – “Zul Ariffin Dengan Ropie, Mesti Berdekah Ni”

gempak
25/09/2024
13:55 MYT
Biarpun trailer baharu saja dikeluarkan, rata-rata pencinta filem tempatan seakan tidak sabar untuk menantikan filem komedi paling pecah perut tahun ini, Don Dukun.
Filem

”Dulu Tangkap Polis, Sekarang Jadi Dukun” - Ramai Tak Sabar Nak Tengok Sisi Lain Zul Ariffin Dalam Don Dukun

gempak
24/09/2024
05:55 MYT
Selepas menjadi seorang polis dalam Sheriff, kini aktor Zul Ariffin bergelar seorang dukun pula. Biar betul?
Filem

Paling Seram Dan Mendebarkan, Ini Filem-Filem Berkisarkan Dukun Yang Pernah Menghantui Penonton

gempak
18/09/2024
18:55 MYT
Tidak dinafikan filem genre seram seperti syirik menarik untuk ditonton kerana sering memaparkan babak-bakak di luar kotak.
BorakSeeni