Usahawan dan pelakon, Datin Ira Ghani mendakwa produk aromaterapi yang diusahakannya sejak 20 tahun lalu ditiru oleh pihak yang tidak bertanggungjawab.

Menurut Ira, dia berasa lebih kesal apabila ada yang membeli produk pihak lain tetapi menyangka ia merupakan keluaran jenamanya.

"Saya mendiam selama lima tahun bermula 2016, dan ketika tempoh saya berdiam itulah jenama produk saya dicabuli oleh pihak tak bertanggungjawab.

"Pihak tersebut telah mencabuli jenama Aura Seri dengan sesuka hati sehingga ada orang yang beli produk mereka dan menyangka ia produk saya," katanya.

Ira berkata demikian dalam majlis minum petang Aura Seri by DiG di Seri Pacific Hotel, Kuala Lumpur semalam.

Tambah Ira, pembeli jenama pihak lain itu juga mengatakan produk tersebut mampu menjadi pembuang saka, pendinding dan pelbagai perkara syirik, sedangkan produk keluarannya tidak pernah mempromosikan perkara sebegitu.

"Individu yang membeli produk itu mendakwa ia mampu menjadi pendinding, boleh buang jin, saka segala bagai, bila masa pula saya ajar benda macam ini?

"Walhal produk keluaran saya hanya sekadar aromaterapi yang dihasilkan berdasarkan teknologi dan kajian sains, saya tak ada masalah untuk orang lain berniaga, kita kena bersaing dengan positif, bagus kalau jadikan Aura Seri sebagai inspirasi, tapi jangan cabuli jenama saya," katanya lagi.

Kata Ira, dia mengambil masa memerhatikan gerak geri mereka yang didakwa meniru produknya itu dan akan mengambil tindakan jika ia berlarutan.

"Jangan tersalah produk, itu harapan saya, buat masa ini saya tengok rentak permainan masing-masing dahulu, kalau perkara ini berlarutan, mungkin saya akan teruskan dengan tindakan yang sepatutnya," tambahnya.

Produk aromaterapi Aura Seri by DiG dijual pada harga RM99 di Semenanjung Malaysia, ia boleh didapati dari stokis sah produk berkenaan.