Garmin Malaysia lancar siri Forerunner 265 dan Forerunner 965 serba baharu sempena ulang tahun ke-20 Forerunner!

Forerunner merupakan jam tangan pintar GPS pertama di dunia yang direka untuk membantu pelari menggunakan data yang tepat dan canggih untuk berlatih dengan selamat, merekodkan prestasi peribadi terbaik dan mencapai tahap baharu.

Kata Penolong Pengurus Besar, Garmin Asia, Scoppen Lin, jam tangan pintar larian Forerunner boleh menjejak kedudukan tepat pelari sambil menganalisis data termasuk jarak, kelajuan, peningkatan ketinggian serta kadar denyutan jantung, oksigen darah dan lain-lain.

"Sebagai pakar terkemuka dalam teknologi GPS boleh pakai, Garmin teruja untuk menawarkan rakyat Malaysia jam tangan pintar yang dibina dengan mengambil kira keperluan larian mereka.

"Dengan siri Forerunner 265 dan Forerunner 965, pelari boleh mencuba teknologi inovatif Garmin dan didorong mencapai tahap terbaik peribadi mereka," ujarnya.

Forerunner untuk Pelari

Pada tahun 2022, terdapat lebih 320,000 pengguna baharu Forerunner di seluruh Asia. Di sebalik pandemik global, aktiviti larian yang dicatatkan oleh pengguna Garmin di Asia meningkat sebanyak 24 peratus dari 2020 hingga 2022, membuktikan minat lari yang tidak dapat dibendung di Asia.

Di Malaysia, pengguna Garmin yang merekodkan aktiviti larian juga meningkat sebanyak 39 peratus dari 2020 hingga 2022, menunjukkan peningkatan dalam bilangan pelari di negara ini. Sementara itu, pengguna Forerunner di Malaysia mencapai pertumbuhan 11% di tahun 2022 dari 2021.

"Kami percaya pasaran Malaysia mempunyai banyak ruang untuk berkembang dalam kecergasan dan berlari. Dengan pelancaran inovasi Forerunner terkini, kami berharap dapat memberi inspirasi kepada rakyat Malaysia untuk meneruskan gaya hidup sihat dan terus meningkatkan prestasi larian mereka dengan metrik latihan lanjutan, cerapan pemulihan dan statistik kesihatan harian yang ditawarkan dalam jam tangan pintar lari Garmin yang paling mengagumkan," tambahnya.

Running Science

Komited untuk menawarkan sains larian terbaik untuk atlet, pengguna boleh mendapat manfaat daripada data kesihatan dan prestasi Garmin yang paling maju dan tepat untuk membuat keputusan yang lebih cekap dan dipacu data semasa latihan dan pemulihan.

Garmin telah menggunakan Firstbeat Analytics selama lebih daripada satu dekad sebelum memperoleh syarikat analisis fisiologi yang terkemuka dalam industri di dunia.

Satu contoh ialah data penderia Heart Rate Variability (HRV) yang menyediakan analisis dan metrik paling maju dalam bidang tekanan, tidur, maximal oxygen consumption (VO2 Max), status/beban latihan, keberkesanan latihan dan kadar pernafasan.

Forerunner 965 – For the Best, the Best!

Dibuat untuk peminat maraton dan triathlon, Forerunner 965 dilengkapi dengan bezel titanium, paparan AMOLED 1.4 inci dan hayat bateri yang menakjubkan sehingga 23 hari pada mod jam pintar.

Ia kini memegang rekod untuk mempunyai hayat bateri terpanjang di dunia untuk jam tangan lari dengan paparan AMOLED.

Unik kepada Forerunner 965, jam tangan ini dilengkapi dengan ciri Stamina dan Acute Chronic Workload Ratio untuk menjejak dan membantu pengguna menguruskan tenaga fizikal mereka sepanjang larian, untuk mengelakkan "bonking" dengan membakar tenaga terlalu awal dalam larian dan untuk menentukan beban latihan keseluruhan untuk penjadualan latihan yang betul.

Jam tangan pintar ini mengandungi ciri-ciri seperti Wrist-Based Running Dynamics, di mana pengguna jarak jauh boleh mengakses metrik terperinci melalui dinamik larian pada pergelangan tangan termasuk panjang langkah, ayunan menegak terus daripada jam tangan dalam masa nyata.

Forerunner 265 – Bersedia untuk bersinar

Sebaliknya, Forerunner 265 dilengkapi dengan lensa Corning Gorilla Glass 3 dan pilihan paparan AMOLED 1.3 inci, menampilkan hayat bateri sehingga 13 hari atau paparan AMOLED 1.1 inci (pada Forerunner 265S) yang menampilkan hayat bateri sehingga 15 hari. Forerunner 265 termasuk alat pemantauan prestasi daripada Garmin Firstbeat Analytics seperti VO2 max, keadaan prestasi, kesan latihan dan lain-lain.

Prosedur Pengujian yang Teliti dan Komprehensif untuk Jaminan Kualiti

Direka untuk pelari, oleh pelari, siri Forerunner 965 dan Forerunner 265 direka khas dalam kedua-dua bentuk dan berfungsi untuk membantu atlet merancang, menyediakan, melaksanakan dan berhubung dengan lebih baik.

Untuk memastikan bahawa produk Garmin dapat mengikuti rejimen latihan yang cergas pengguna, produk tersebut melalui pelbagai ujian ekstrem untuk mensimulasikan senario penggunaan kehidupan sebenar, termasuk tetapi tidak terhad kepada ujian suhu rendah dan tinggi, ujian tekanan 10 bar, pengesanan pecutan ujian, ujian altimeter, ujian jatuh berulang, ujian kitaran memakai jalur jam.

Pelbagai ujian akan memastikan bahawa pelanggan akan mengalami kualiti produk yang unggul dan membina.

Menggerakkan Pelari daripada Zero to Hero

Garmin sangat mementingkan komuniti dan telah membina komuniti larian di seluruh bandar utama Asia melalui aktiviti Garmin Run Club untuk menyatukan orang yang gemar berlari.

Tahun ini, sebahagian daripada sambutan ulang tahun ke-20 Forerunner, rakyat Malaysia boleh teruja dengan siri tahunan Garmin Run Asia serantau yang mengalu-alukan pelari untuk menyertai kedua-dua acara maya dan luar talian.

Selain Malaysia, larian itu akan diadakan di empat bandar utama Asia, menawarkan pelari persekitaran yang menyeronokkan untuk menyertai pelari yang berfikiran sama untuk mencapai prestasi terbaik peribadi mereka.



Pada tahun 2022, perlumbaan fizikal sulung menyaksikan lebih 20,000 peserta di seluruh Bangkok, Kuala Lumpur dan Taipei.

Garmin pertama kali menjejak kaki dalam industri penerbangan dengan produk navigasi GPS yang canggih pada tahun 1989 dan berkembang menjadi produk automotif, marin, luaran dan seterusnya boleh pakai kecergasan pada tahun 2003, dengan pelancaran jam tangan pintar pertama di dunia - Forerunner 201.

Maklumat lanjut tentang 20 tahun Forerunner di garmin.com.my/event/2023/forerunner-20th/.