Selepas kejayaan pada siri pertamanya, ‘Ratu Ten Pin’ hasil terbitan JS Pictures Sdn. Bhd kini kembali dengan siri kedua, Ratu Ten Pin 2: Shalin.

Bakal bersiaran selama 20 episod secara total, diinspirasikan daripada kisah hidup ratu boling negara, Shalin Zulkifle termasuk bibit-bibit permulaan dirinya berkecimpung dan menyertai pasukan boling negara.

Menurut ketua saluran Astro Ria, Muhammad Idlan Afiq Muhammad Zahari memberitahu filem ini bakal mengangkat darjat wirawati negara dalam bidang sukan.

“Siri kali ini bakal menjanjikan pelbagai kelainan kerana ianya berunsurkan sukan boling dan bagaimana sensitifnya sukan tersebut.

“Drama ini juga akan mengangkat watak-watak wanita muda yang progresif dan berdaya saing, lantas menjadikan suri teladan kepada generasi muda, terutamanya mereka yang minat dalam sukan boling.

“Saya juga mengharapkan penonton akan terhibur dan menyukai filem yang berpaksikan kisah hidup atlet negara kita iaitu Syahlin,” katanya.

Sementara itu, suami kepada pelakon Shiela Rusly, Hj Azman Hj Yahya atau lebih mesra di panggil Jinggo menggalas tugas penting sebagai pengarah drama bersiri ini.

Menurut pengarah hebat itu, jalan cerita bagi siri kedua bakal memfokuskan perjalanan kerjaya wirawati negara itu untuk membina nama dalam arena sukan boling.

“Signifikan drama ini adalah Shalin itu sendiri, saya sendiri mengikuti dan meminatinya dari usianya masih muda.

“Bagi musim kedua ini penceritaan lebih banyak kepada pengorbanan dan kepayahan serta kesusahan mencipta nama sebagai Ratu Ten Pin negara.

“Kami turut menambah dengan subplot yang lain untuk dijadikan behan-bahan atau fakta yang menyokong ceritanya supaya lebih menarik dan seronok ditonton,” ujar Jinggo.

Drama ini dibarisi barisan pelakon hebat seperti Nasz Sally, Wani Kayrie, Linda Onn, Riezman Khuzaimi, Datuk Fizz Fairuz dan juga penampilan khas oleh bekas pemain profesional tenpin boling Malaysia, Syaidatul Afifah.

Sinopsis :

Norma, Reez, Sandra dan Suzana kini telah menjadi pemain senior dalam pasukan boling negara. Namun, Reez dan Suzana ingin menarik diri daripada pasukan tersebut, walaupun minatnya dalam sukan boling masih tinggi, Reez tetap memilih untuk mengutamakan masanya bersama dengan keluarga setelah persengketaan dengan bapanya menjadi baik untuk menguruskan legasi bisnes keluarganya.

Selepas Reez menarik diri, pasukan boling negara menjadi kekurangan seorang pemain. Maria, jurulatih pasukan tersebut mengambil Shalin sebagai pemain baharu untuk mencukupkan bilangan pemainnya. Shalin merupakan seorang pemain boling yang handal tetapi tidak dikenali oleh orang ramai. Norma dan Sandra juga pernah mengetahui tentang kehebatan Shalin dalam sukan ini. Norma yang merasakan dirinya sebagai pemain nombor satu negara terasa terancam dengan kehadiran Shalin. Dia akan melakukan apa sahaja untuk menjatuhkan Shalin dan mengekalkan dirinya sebagai pemain nombor satu dalam pasukanya.