Kumpulan dari seberang, Slank berkongsi resipi kejayaan masih lagi bertahan sebagai sebuah band sungguhpun sudah 39 tahun berkarier sebagai anak seni.

Pemain dram, Bimbim berkata, apa yang penting adalah kesefahaman di samping setiap anggota memasang impian dan cita-cita yang sama.

“Apa resipi kami bertahan selama 39 tahun? Perlu adil dan memberi sama rata. Sebuah kelompok band itu harus punya mimpi yang sama.



“Dan kelompok yang sama itu juga harus berkarya. Hal itu yang membuatkan kita bertahan sehingga ke hari ini,” ujar mereka kepada Gempak.

Kumpulan Slank berkata demikian ketika ditemui sebelum Konsert 4 Dekad Slank yang diadakan di Zepp Kuala Lumpur, semalam.

Ditanya apakah titik terendah yang pernah dialami oleh mereka, Bimbim menjelaskan, mereka pernah terjerat isu dadah sekitar tahun 90an.

“Mengimbau kembali ke tahun 90an, kami ada masalah dadah. Namun, hal tersebut berjaya ditangani dan kami berjaya bangun dan kembali bebas.

“Bila difikirkan semula, dari situ kami boleh menjadi kami yang hari ini. Hal berkenaan merupakan sebahagian daripada kerjaya kami sebagai penyanyi,” katanya lagi.

Sepanjang lebih dua jam persembahan Konsert 4 Dekad Slank, band dari Jakarta, Indonesia yang dianggotai oleh Kaka selaku vokalis, Bimbim (dram), Abdee Negara (gitar), Ridho (gitar) dan Ivanka (bass) itu berjaya memukau peminat yang hadir dengan lagu-lagu hits mereka.

Antara lagu yang didendangkan termasuklah I Miss U But I Hate U, Gara Gara Kamu, Virus, Mars Slankers, Kirim Aku Bunga dan Ku Tak Bisa.

Persembahan turut dihangatkan dengan kehadiran Ratu Rock Negara yang mempersembahkan lagu Pandang Pertama bersama Slank selain lagu solo Kesal dan Sepi Sekuntum Mawar Merah.

Kredit foto: Maestro RIdwan

Undi bintang digital dan content kegemaran Top 5 anda di Gempak Most Wanted Awards 2022 di sini.