Peguam Peguam Nurul Hafidzah Hassan berkata, Muhammad Sajjad Kamaruz Zaman atau Sajat masih boleh dikenakan tindakan termasuk pengisytiharan bankrap dan penyitaan hartanya di Australia.

Katanya, langkah itu sekiranya segala sitaan asetnya di negara ini masih belum mencukupi bagi membayar hutang saman penghakiman RM200,000 kepada OWA Resources.

Hafidzah yang mewakili bekas stokis utamanya, OWA Resources Sdn. Bhd., berkata, ia boleh dilakukan menerusi prosiding undang-undang iaitu ‘Resitrocal’ yang boleh digunakan pakai di Australia iaitu sebuah negara di bawah negara-negara Komanwel.

“Walaupun Sajat berada di luar negara ia tidak bermaksud boleh terlepas daripada pe­nguatkuasaan undang-undang. Ini berikutan terdapat penghakiman yang sah di Malaysia yang boleh dikuatkuasakan (difailkan semula) di negara-negara Komanwel termasuk di Australia.

“Justeru, segala prosedur yang dilakukan di negara ini juga boleh dilakukan kepadanya di Australia seperti pengisytiharan bankrap, pembekuan akaun dan sita. Jadi dia (Sajat) tidak boleh lari.

“Bagaimanapun, setakat ini saya belum mendapat arahan daripada anak guam untuk ke prosedur tersebut,” katanya kepada Kosmo!

Sementara itu Harian Metro melaporkan, seorang lelaki berjaya membida barangan lelongan di kediaman usahawan kosmetik, Muhammad Sajjad Kamaruz Zaman atau lebih dikenali sebagai Nur Sajat pada harga RM132,000 semalam (Selasa).

Antara barangan yang disita untuk lelongan itu adalah barangan dapur, barangan di ruang tamu dan set bilik tidur di tingkat atas banglo dua tingkat berkenaan.

Difahamkan, proses lelongan terbabit disertai oleh lapan pembida sebelum ia berkurang kepada tiga pembida sebelum bidaan dibuat sebanyak enam kali dengan bidaan berakhir bernilai RM132,000.

Untuk proses pembidaan, pembida perlu menyediakan wang tunai RM5,000 sebelum dibenarkan masuk ke kawasan rumah banglo dua tingkat di No 2, Jalan Polo 10/3, Kota Damansara dan mereka yang menyertai proses lelongan itu dibawa meninjau barangan dilelong.

Proses lelongan barangan yang disita sejak dua minggu lalu itu bersambung pada minggu hadapan.

Sumber: Kosmo!, Harian Metro